Vandaag de dag zien we zakelijke blogs als paddenstoelen uit de grond schieten. Heel veel personen en bedrijven schrijven blogteksten en dat is niet voor niets. Het is een echte aanvulling op de SEO-teksten en webteksten en doe je het goed, dan kan het zomaar eens meer websiteverkeer en andere voordelen opleveren. Hoe dat zit? We vertellen er meer over.
Hoger ranken in Google
Voor het schrijven van een blog is geen vast format. Iedere schrijver heeft een eigen stijl en schrijft op zijn eigen manier. Dat maakt de blogteksten persoonlijk en leuk om te lezen. Het voordeel van blogteksten is dat je dieper in kunt gaan op bepaalde onderwerpen. Dit zijn vaak onderwerpen van zogenaamde long-tail zoekwoorden, zoekwoorden van drie of meer woorden waar minder op wordt gezocht dan ‘normale’ korte zoekwoorden. In de blogteksten kun je dus meer dan één zoekwoord verwerken, waardoor de kans aanwezig is dat je op meer relevante zoektermen wordt gevonden. Met een blog is het dus vaak wat eenvoudiger om hoog in Google te ranken op meerdere zoektermen en om verkeer naar de website te genereren.
Meer relevantie
De keuze van het onderwerp van de blogteksten is bijzonder belangrijk. Je wilt niet alleen de long-tail zoekwoorden aanspreken, maar ook iets vertellen over een bepaald onderwerp. Doe voorafgaand aan het schrijven van de blog dus een klein zoekwoorden onderzoek om de zoekintentie en de concurrentie inzichtelijk te maken. Ook kun je van tevoren achterhalen wat voor vragen mensen hebben omtrent dit onderwerp. Je kunt dan gerichter een blog gaan schrijven en waardevolle content creëren waar de websitebezoeker graag wat tijd voor vrij maakt. Ook dit zal bijdragen aan een hogere positie binnen Google, omdat je relevant gevonden wordt.
Een commerciële insteek
Informatie die je niet in een SEO-tekst of webtekst kunt of wilt verwerken, maar wel graag kwijt wilt, kun je vermelden in blogteksten. Stel dat je speciale, gezonde snacks voor honden verkoopt en je wilt de websitebezoeker graag toelichten welke ingrediënten elke snack gezond maakt, welke werking dit heeft op honden, waarom honden dit lekker vinden en nog veel meer. Dit is simpelweg te veel tekst voor een webtekst, waarin de websitebezoeker vooral snel wil kunnen zien wie je bent en wat hij aan je heeft. Het zijn echter wel mooie onderwerpen om blogs over te schrijven. Zo kun je mensen informeren over de gezonde snacks en door te verwijzen naar bepaalde producten in de webshop, spoor je de lezer meteen aan om een conversie te doen. Zo kun je de doelgroep extra aanspreken en krijgen de blogteksten een commerciële insteek.
Hulp nodig bij blogteksten schrijven?
Achter het schrijven van blogteksten zit een gedachte. Los van dat een blog dus interessant kan zijn voor een hogere positie binnen Google, wil je ook een extra toegevoegde waarde bieden aan de bezoekers van je website. We schrijven dus een beetje voor de eindgebruiker én de zoekmachine. Deze scheidingslijn is lastig te vinden, maar wij kunnen je hiermee helpen. Neem dus gerust eens contact op, zodat we kunnen bekijken hoe we jou verder kunnen helpen.