Digital Branding

Een merk op de kaart zetten en onder jouw doelgroep zichtbaar maken doe je niet zomaar even. Dit vergt een gedegen strategie en een herkenbare huisstijl en uitgedacht concept. Of jij nou al je merk op kaart hebt gezet of hier nog aan wil beginnen, het is belangrijk om zichtbaar te zijn onder je doelgroep. En wij kunnen jou hierbij helpen!

Wat is digital branding?

Met branding positioneer je een merk in de markt. Hierin komen de volgende punten duidelijk naar voren: je kernwaarden, missie, visie, merkbelofte, merkpersoonlijk en positionering. Dit bepaal je allereerst voor je doelgroep, maar natuurlijk ook voor jezelf en je medewerkers die dit nastreven. Een merk creëert bewust en onbewust een bepaalde voorkeur bij klanten, partners en/of medewerkers door continu signalen af te geven op verschillende online kanalen. Online kun je goed sturen waar, wanneer en welke mensen jouw online uitingen zien.

Waar moet je rekening mee houden bij digital branding?

Een sterk concept is belangrijk om je branding op de kaart te zetten. Een concept begint met de uitgangspunten van je merk, zoals je kernwaarden, visie, missie en positionering. Deze uitgangspunten vertaal je naar een concept die de basis vormt voor al je uitingen, zoals je huisstijl en manier van communiceren.

Alles moet kloppen. Consistentie is van groot belang bij het opbouwen bij digital branding. Denk hierbij aan de huisstijl: logo, kleurgebruik, lettertypes etc. moeten overal hetzelfde zijn, op welk kanaal je je ook bevindt. Dit zorgt voor herkenbaarheid en betrouwbaarheid. Heb je een website/webshop en een fysieke winkel? Zorg er dan ook voor dat deze naadloos op elkaar aansluiten en een weerspiegeling zijn van je doelgroep. Maar denk ook aan de manier waarop je communiceert met je doelgroep: in de winkel, via de mail, op social media of via de chat.

Het verhaal van je merk moet geloofwaardig zijn. Branding is het opbouwen van vertrouwen. Je bouwt een relatie op met waarde. En dat is van belang voor het realiseren van conversies (productaankopen of leads). En andersom geldt, dat tweederde van het publiek ‘gedeelde waarden’ als belangrijkste reden noemt om een merk te volgen.

De tijd van eenrichtingscommunicatie hebben we al een hele lange tijd achter ons gelaten. Helaas zien we in de praktijk nog steeds dat veel bedrijven dat doen. Durf de interactie aan te gaan met de klanten. Ze voelen zich hierdoor betrokken, begrijpen het verhaal achter je bedrijf en gaan van je merk houden. Dit leidt niet alleen tot unieke klantervaringen, maar ze voelen ze een deel van het groter geheel. Zo voelen ze zich niet alleen betrokken, maar groeien zelf uit tot merkambassadeurs: Ze gaan jouw merk aanraden bij familie of vrienden. En dit leidt weer tot mond-tot-mondreclame, nog altijd één van de krachtigste ‘kanalen’.

Op welke manier zet je digital branding in?

Of het nu gaat om branding, online marketing of simpelweg de zichtbaarheid van je bedrijf vergroten: Je website vormt de basis. Zorg er daarom dus ook voor dat de website jouw concept / branding ademt en naadloos aansluit op wat je als merk wil uitstralen.
En verder kun je verschillende kanalen inzetten om je merk zichtbaar te maken. Afhankelijk van de doelgroep die je wil bereiken, kun je denken aan de volgende middelen: Social Media Marketing, blogs, seo, displaymarketing, videomarketing, e-mailmarketing, infographics, etc.

Digital branding uitbesteden?

Geen idee waar je moet beginnen met het uitbouwen of opbouwen van je digital branding? Neem dan contact met ons op en plan een vrijblijvende afspraak in!

Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Algemene voorwaarden zijn van toepassing.