Scoren in Google? Doe zoekwoord onderzoek

Het hebben van een goede website is van essentieel belang. Toch is het niet de website maar de content op de site die het succes ervan bepaalt. Hoog scoren voor de zoektermen die de doelgroep daadwerkelijk gebruikt is waar het allemaal om draait. De content op de website moet dan ook geschreven worden op basis van die zoektermen, zodat je goed gevonden wordt in de niet-betaalde zoekresultaten van Google. Een gedegen en uitgebreid zoekwoord onderzoek is dus belangrijk. Hoe zit dat precies?

De vindbaarheid verbeteren

Het succes van een website wordt voor een groot deel door de vindbaarheid ervan bepaald. Als mensen zoeken op jouw dienst of product en jouw website staat niet tussen de zoekresultaten, mis je veel potentiële klanten. Een zoekwoorden onderzoek staat aan de basis van SEO (Search Engine Optimization) en is de eerste stap bij het verbeteren van de vindbaarheid van de website. Het doel van een zoekwoord onderzoek is dan ook te komen tot een lijst van zoekwoorden die het meest geschikt zijn om je website voor te optimaliseren, zodat je de vindbaarheid aanzienlijk kunt verbeteren.

Geschikte zoekwoorden vinden

In het onderzoek moet je goede zoekwoorden zien te vinden. Hiermee is het belangrijk rekening te houden met de relevantie voor de doelgroep, het zoekvolume door de doelgroep en de concurrentie. We lichten deze factoren nader uit:

  • Relevantie: Google is erop gericht om zo relevant mogelijke resultaten bij een zoekopdracht te tonen. Als de website goed aansluit bij de zoekintentie, is de kans groter dat mensen doorklikken. Gebruik dus alleen zoekwoorden die goed aansluiten bij je business.
  • Zoekvolume: hoe vaker een zoekwoord wordt gebruikt, hoe groter het potentiële bereik is. Hoog ranken op veelgebruikte zoekwoorden kan dus veel verkeer opleveren. Toch kan hier het gevaar van concurrentie ontstaan, waardoor je ook zoekwoorden met weinig volume niet bij voorbaat terzijde moet schuiven. Niche zoekwoorden kunnen ook heel relevant zijn voor jouw product en dienst. Ook al gebruiken weinig mensen zo’n zoekwoord, kan dit wel een hoge kans op conversie opleveren.
  • Concurrentie: websites die hoog in de resultaten van Google staan werken hier hard voor. Zij hebben bijvoorbeeld goede en unieke content en andere optimalisaties voor een bepaald zoekwoord. Ze zijn dus erg relevant voor de doelgroep. Als je daar met jouw website ook wilt tussen komen, is dat niet eenvoudig. Voordat je een zoekwoord kiest is het belangrijk te kijken naar hoe sterk de concurrentie is voor dat zoekwoord. Als dit heel sterk is, is het wellicht beter om te optimaliseren voor een ander zoekwoord zodat je de kans op resultaat kunt vergroten.

Tips voor het samenstellen van zoekwoorden

Ga voor jezelf na voor welke zoekwoorden je gevonden zou moeten worden, wie je doelgroep is en wie de concurrenten zijn. Vervolgens stel je een lijst samen van zoekwoorden waar je al voor gevonden wordt (dit kan met Google Search Console) zodat je een lijst van zoekwoorden kunt samenstellen waar je nog niet voor gevonden wordt. Een goede tool om dit mee te doen is de zoekwoordplanner van Google Ads. Hiermee kun je zoeken naar nieuwe zoekwoorden, ideeën opvragen en het zoekvolume en de concurrentie bekijken. Heb je geschikte zoekwoorden gevonden? Bekijk dan de resultaten die op basis van dit zoekwoord in de Google resultatenpagina worden weergegeven, zodat je kunt vaststellen of je hier met jouw bedrijf tussen gevonden wilt worden. Als de zoekwoorden geschikt zijn om je website voor te optimaliseren, kun je aan de slag met content. De zoekwoorden moeten namelijk worden verwerkt in SEO-teksten, webteksten en andere strategische plaatsen op de website.

Scoren in Google

Een gedegen en uitgebreid zoekwoord onderzoek staat aan de basis van SEO en is de eerste stap naar een goede vindbaarheid. De website dient dus voor de juist zoekwoorden geoptimaliseerd te worden. Wil je ook aan de slag met zoekmachine optimalisatie en een zoekwoorden onderzoek uit laten voeren? Neem dan contact met ons op!