Zakelijk bloggen? Maak deze fouten niet!

Steeds meer bedrijven publiceren blogs. Bedrijven worden meer en meer een eigen uitgever en er is dan ook een overschot aan content te vinden. Kun je als B2B-bedrijf nog opvallen tussen al die content? Zeer zeker! Zakelijke klanten nemen vaker weloverwogen beslissingen dan consumenten. Ze hebben dus een grotere en vooral andere behoefte aan informatie. Je wilt dus niet continu aanwezig zijn in de hoop op meer naamsbekendheid, maar op het juiste moment aanwezig zijn voor de doelgroep die oprecht geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Daarom hier een aantal missers voor corporate blogs die je moet voorkomen.

1. Jezelf niet afvragen wat relevant is

Natuurlijk ben je trots op een nieuw product of op een nieuwe samenwerking. Het liefste zou je dit met de hele wereld willen delen, maar zit je doelgroep wel op deze informatie te wachten? Daar kom je gemakkelijk en snel achter. Stel jezelf de vraag: zou ik deze content lezen als het van een afzender komt die ik nog niet ken. Is het antwoord nee? Laat het posten dan achterwegen. Vertel de doelgroep niet wie je bent, maar wat ze concreet aan je hebben.

2. Onvoldoende kennis over de lezer

Is de content die je creëert wel relevant voor de doelgroep? Vaak begint men te schrijven zonder te weten wie de blogs precies leest. Doe daarom van tevoren onderzoek naar wie jouw website bezoekt. Je kunt dit onderzoeken met Google Analytics, maar het ook simpelweg vragen. Laat bezoekers zich inschrijven voor een nieuwsbrief of een whitepaper downloaden. Met de contactgegevens die dit oplevert kun je al snel een beeld scheppen van de lezerspopulatie van jouw blog. Ook geeft het een goed beeld van de mogelijke doelgroep en heb je dus een leidraad voor de content productie.

3. Aannemen dat de blog volledig gelezen wordt

Helaas, een blog wordt, in tegenstelling tot een boek, vaak niet van A tot Z gelezen. Zeker niet wanneer de zakelijke blog visies, opinies en observaties zonder onderbouwing bevat. Zowel bezoekers die via de website bij je blog uitkomen als bezoekers die hier via Google of social media terechtkomen, zijn vaak slechts op zoek naar een bepaald stukje informatie. Vaak is dit cijfermatige content van bijvoorbeeld onderzoeksresultaten. Hierdoor is het mogelijk om bepaalde content te hergebruiken, maar het is wel belangrijk om structuur aan te brengen aan de blog.

Aan de slag met zakelijke blogs

Bovenstaande tips helpen om de kwaliteit van de zakelijke blogs te verbeteren. Zo kun je toch opvallen bij je doelgroep, ook al is er een overschot aan content. Heb je zelf nog tips of kunnen we je hier mee verder helpen? Neem dan gerust eens contact met ons op.