SEO-teksten schrijven: waarom en hoe?

Google heeft maar één doel: de beste content bieden aan zijn gebruiker. Het is dus belangrijk dat je content schrijft van goede kwaliteit waar de bezoeker wat aan heeft, want dat is een zeer belangrijk onderdeel van SEO. Onder deze content vallen ook SEO-teksten die verwerkt moeten worden op de website. Wat zijn SEO-teksten precies en waarom is het belangrijk om deze teksten te schrijven? Dat leggen we je graag uit.

Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten zijn webteksten die (deels) geschreven worden voor de zoekmachine, die eigenlijk een soort antwoordmachine is. Je stelt een vraag en de machine geeft het meest relevante antwoord terug. Hiervoor worden zogenaamde crawlers gebruikt, een soort bots die op je website komen en de pagina’s indexeren. Ze “lezen” zo waar de pagina over gaat. Teksten die geoptimaliseerd zijn op aspecten die voor de crawlers relevant zijn, noemen we SEO-teksten. Door deze teksten te schrijven en verwerken op de website, is Google in staat te begrijpen waar de website over gaat. Door goed zoekwoord onderzoek te doen en deze zoekwoorden op strategische plekken in de tekst te verwerken, wordt je website zichtbaar op het moment dat een Google-gebruiker zoekt naar jouw product of dienst. De kwaliteit van een SEO-tekst bepaalt dus mede hoe hoog je eindigt in de resultatenpagina.

Waarom schrijven we SEO-teksten?

Waarom en hoe SEO-teksten schrijven

Je hebt net al kunnen lezen dat door het schrijven van SEO-teksten de zoekmachine kan begrijpen waar je website over gaat. Ook draagt het bij aan een betere ranking in Google. Daarnaast heeft het nog een ander groot voordeel: meer relevante website bezoekers. Het kan zomaar zo zijn dat je wel veel website bezoekers hebt, maar dat dit weinig oplevert (weinig  conversies of aanmeldingen voor de nieuwsbrief). Je trekt dan de verkeerde website bezoekers aan. Met goede content die concrete zoekwoorden bevatten, kun je het aantal relevante bezoekers vergroten.

Stel: Caramelo Media wil gevonden worden op ‘online marketing’. Dit is een brede zoekterm. Het kan zijn dat Google-gebruikers zoeken op ‘online marketing’ omdat zij hier meer over willen weten, niet omdat zij geïnteresseerd zijn in deze dienst. We hebben dan wel veel website bezoekers, maar deze zijn niet kwalitatief. We zouden ons dan beter kunnen focussen op ‘online marketing bureau Tilburg’, zodat we alleen worden getoond aan mensen die er daadwerkelijk interesse in hebben. Het gevolg hiervan is dan ook meer kwalitatieve conversies.

Is een SEO-tekst alleen voor de zoekmachine?

Kort maar krachtig: nee! Vroeger werd het zoekwoord waarop je gevonden wilde worden lekker vaak in de tekst verwerkt, zodat de zoekmachine goed begreep waar jouw tekst over ging. Je raadt al dat dit de leesbaarheid niet ten goede komt. Google wil de beste content bieden aan zijn gebruiker, weet je nog? Daarom kijkt Google steeds meer naar de gebruikservaring en de relevantie. Als jij een slecht leesbare tekst schrijft waar de doelgroep niets aan heeft, is diegene ook zo weer van jou website verdwenen. Kennelijk ben je dan niet relevant genoeg, want de website bezoeker heeft niet gevonden wat hij zocht. Google wordt door verschillende ontwikkelingen steeds gevoeliger en kan steeds beter inschatten of de content origineel en relevant is. De tekstschrijver dient dus niet alleen rekening te houden met Google, maar dient zich vooral te focussen op de eindgebruiker. Wil je hier meer over weten? Bekijk dan deze blog.

Kunnen we helpen?

Nu je weet wat een SEO-tekst is en waar het voor dient, kun je aan de slag met het optimaliseren van de teksten die op jouw website staan. Heb je hulp nodig bij het schrijven van goede teksten die aan de richtlijnen voldoen én lekker leesbaar zijn voor de doelgroep. Neem dan gerust contact met ons op.