Schrijven voor de doelgroep of voor google?

Hoog scoren in Google, dat is wat iedereen wil bereiken. Sta je hoog bovenaan in de resultatenpagina, dan is de kans groot dat er naar jouw website wordt doorgeklikt. Een manier om dit te doen is door SEO-teksten te schrijven, teksten die zorgen voor een hogere ranking omdat het zoekwoord hier met regelmaat in terugkomt. Maar is dit wel lekker leesbaar voor de website bezoeker en schrik je hiermee het publiek niet te veel af? Wat is dus belangrijker? Een goede SEO-tekst of een aantrekkelijk verhaal voor de lezer?

SEO: eenvoudig en toch complex

Google heeft maar één doel: de beste content bieden aan zijn gebruiker. Als een gebruiker op zoek gaat naar informatie, dan wil Google het beste antwoord vinden. Als jouw webpagina het beste antwoord biedt aan de zoekterm van de gebruiker, dan kom je op nummer 1 in de organische zoekresultaten. Het klinkt simpel om dit met een SEO-tekst te doen. Dit is een tekst die gericht is op het aantrekken van bezoekers via Google. Deze teksten houden rekening met zoekwoorden en termen waarop jij gevonden wilt worden. Vroeger werden deze teksten gezien als middel om de website hoog in de resultatenpagina te krijgen.

De teksten waren veel opgevuld met zoektermen en leverden derhalve geen fijne leesbare tekst op. Deze vorm van SEO werkt steeds minder goed omdat Google meer en meer de gebruikservaring voorop stelt. We weten niet exact hoe Google zijn organische zoekresultaten genereert. We weten wel dat Google de beste content wil bieden en niet de beste, door online marketeers geoptimaliseerde content. Dit maakt SEO complex.

Relevantie wint aan terrein

Vroeger werd een SEO-tekst en website volgepropt met zoektermen. Teksten werden geschreven voor de zoekmachine en waren niet fijn leesbaar. Google wordt echter slimmer en slimmer en is beter in staat de zoekintentie van de gebruiker in te schatten en hierbij het beste antwoord te vinden. Rekening houden met zoekwoorden en termen maakt dus plaats voor zoekintenties. De gebruikservaring komt voorop te staan. Als een Google-gebruiker na een zoekopdracht op jouw website uitkomt, en hij blijft lang op de website om jouw interessante teksten te lezen, dan ziet Google je als relevant. Hierdoor stijg je in de ranking van de organische zoekresultaten. Omgekeerd daal je in de ranking als je irrelevant bent aan de zoekopdracht van de Google-gebruiker.

Google wordt een robot met gevoel

Google is een robot en leest de website anders dan de Google-gebruiker. Google gebruikt onder meer beschrijvingen in titels, tussenkoppen, URL’s, alt-tags en meta-omschrijvingen om te begrijpen waar website pagina’s over gaan. Google-gebruikers lezen natuurlijk de geschreven tekst. Bij een te lage keyword density (zoekwoorddichtheid) begrijpt Google niet waar de pagina over gaat, maar een overmatig en onnatuurlijk gebruik van zoekwoorden doet afbreuk aan de leesbaarheid en gebruiksgemak voor de bezoeker. Google wordt door verschillende ontwikkelingen steeds gevoeliger en kan steeds beter inschatten of de content origineel en relevant is. Google wordt langzaam aan een robot met gevoel.

Conclusie

Waar vroeger zoekwoorden en termen veelvuldig gebruikt werden om de website hoog in de onbetaalde resultatenpagina te krijgen, richt Google zich steeds meer tot te gebruiker en zijn zoekintentie. Google leest de website anders dan de gebruiker. Voor een goede vindbaarheid moeten zoekwoorden dus wel op strategische plekken op de website terugkomen. Dit mag echter geen afbreuk doen aan de relevantie en het gebruiksgemak voor de bezoeker. Op dit moment moeten tekstschrijvers dus nog een beetje in het midden gaan zitten, een beetje SEO en een beetje gevoel.

Hulp nodig bij het schrijven?

Is schrijven niet je ding, heb je er simpelweg geen zin in of vind je het lastig om de scheidingslijn te vinden tussen de zoekmachine en de eindgebruiker? Wij kunnen je helpen met het schrijven van teksten die goed worden opgepikt door de zoekmachine en lekker leesbaar zijn voor de doelgroep. Neem contact met ons op, zodat we alle wensen en mogelijkheden kunnen bespreken.