Vervaging van online grens tussen persoonlijk en zakelijk

Thuiswerken, het is de ultieme samentrekking van persoonlijk en zakelijk, en door de huidige situatie een veel voorkomend verschijnsel. Op zichzelf geen probleem, maar de scheidslijn is vrij dun als je werkt waar je ook in je vrije tijd leeft. Maar die vervaging ligt niet alleen in thuiswerken, ook online is het een trend. En dus rijst de vraag of er nog wel een verschil is tussen persoonlijk en zakelijk op het gebied van online?

Social media ‘verzakelijkt’

Vakantiefoto’s afgewisseld met zakelijke prestaties, het is geen enkel probleem meer op Facebook of Instagram. Bedrijf en persoon zijn op sociale platformen bijna één geworden, waarbij je net zo makkelijk een video van een activiteit met je kinderen stuurt als dat je een oproep doet voor je nieuwste product. Waar het vroeger alleen nog draaide om het sociale aspect is het nu meer en meer een manier om je zakelijk te uiten en mensen aan te spreken, ook op persoonlijke profielen.

LinkedIn Stories

De meest recente ontwikkeling die de samenvoeging van persoonlijk en zakelijk weergeeft is de opkomst van LinkedIn Stories. Een zakelijk platform die persoonlijke updates in de vorm van een kortstondige boodschap faciliteert. Niet alleen meer delen wat er op dat moment in je leven gebeurt, maar delen waar jouw bedrijf op het moment mee bezig is. En dat allemaal door elkaar heen.

Persoonlijk of zakelijk communiceren?

De vraag is dan hoe je hier mee omgaat. Kun je nog wel persoonlijk communiceren via je kanalen of moet er altijd een zakelijk tintje, maar ook andersom. Kun je nog zakelijk zijn zonder een persoonlijke touch. Persoonlijk zijn zorgt voor meer verbinding met je doelgroep, het zorgt voor herkenbaarheid. Zakelijk zijn zorgt voor een duidelijkere strategie en voorkomt dat mensen het niet met je eens zijn en afhaken. Hoe je omgaat met de grens is voor iedereen anders, maar het is duidelijk dat het een absoluut niet meer het ander uitsluit.

Jouw online communicatie

Weet jij niet goed hoe jij jezelf online moet profileren? Twijfel je of je persoonlijk of juist zakelijk moet zijn op je online kanalen? Wij helpen je graag met de beste online communicatie via diverse kanalen die jou uiteindelijk het beste resultaat opleveren. Kom eens kennismaken om te zien waar jouw bedrijf staat en hoe jij hierin kan verbeteren.