Het verschil tussen een webtekst, SEO-tekst en blog

De website is het uithangbord van elke onderneming. Elke website is gebouwd met een bepaald doel. Je wilt bijvoorbeeld de bezoeker informeren, producten verkopen of leads genereren. Wat het doel ook is, als de bezoeker niet snel kan vinden wat hij zoekt, is hij net zo snel weer weg en zie je hem waarschijnlijk niet meer terug. Goede teksten kunnen op iedere website het verschil maken. Vaak zijn dit SEO-teksten, webteksten en zelfs blogs. Maar waar gebruik je het precies voor? En wat is het verschil?

SEO-teksten

Voor een SEO-tekst kruip je in het hoofd van de doelgroep die zoekt in Google. Zij zoeken naar iets met een doel en met de SEO-tekst kun je antwoord geven op hun vraag. Je moet dus jezelf afvragen welke zoekintentie de doelgroep heeft. Vervolgens focus je op de unieke aspecten van je product of dienst, want dat is wat de oplossing kan bieden. Met SEO-teksten kun je dus een vraag beantwoorden en ervoor zorgen dat online zoekers op jouw site terecht komen. Met een goede relevantie, goede leesbaarheid, sterke inhoud en een goede indeling en opmaak zul je een vangnet zijn voor kwalitatieve online zoekers en hoog scoren in de zoekresultaten.

Webteksten

Een webtekst heeft als doel om praktische informatie aan de bezoeker te geven. Webteksten helpen de bezoeker bij het maken van zijn keuze voor jouw product of dienst. Je kunt hier schrijven over de geschiedenis van je bedrijf, wie je bent, de missie en visie, maar ook informatie over jouw product of dienst. Je moet de bezoeker overtuigen dat jij de geschikte persoon bent om in de behoeften te kunnen voorzien. Webteksten moeten hierdoor dus beperkt blijven tot praktische informatie en niet voor te veel afleiding zorgen. De bezoeker moet immers snel kunnen vinden wat hij zoekt.

Blog

blogtekst

Informatie die je niet in een SEO-tekst of webtekst kunt of wilt verwerken, maar wel graag kwijt wilt, kun je vermelden in een blog. Blogs geven een persoonlijke touch aan jouw website waarin je kennis en ervaring kunt delen. Hier kun je onder andere schrijven over de voordelen of gebruikstips van een product of dienst, of schrijven over bepaalde, tijdelijke acties. Bloggen is een vorm van contentmarketing. Je kunt de doelgroep extra aanspreken, maar daarnaast ook hoger scoren in de zoekresultaten in Google. Google waardeert het namelijk als je regelmatig nieuwe content genereert.

Hulp nodig bij het schrijven?

Wat voor tekst je ook schrijft, houd altijd in gedachten dat je alle teksten in eerste instantie voor de lezer schrijft. Google hecht veel waarde aan relevantie. Bezoekers die lange tijd op je website doorbrengen, kunnen waarschijnlijk vinden wat zij zoeken en dus ben je relevant. Schrijf je een supergoede tekst die aan alle voorwaarden voldoet om hoog te scoren in de Google zoekresultaten, maar is je tekst niet relevant voor de doelgroep? Dan ga je het niet redden in de concurrentiestrijd. Heb je nog vragen of kunnen we je helpen? Laat het ons weten. We helpen graag met het schrijven van teksten en het doorvoeren van SEO-optimalisatie. Neem dus gerust contact met ons op, zodat we de mogelijkheden met je kunnen bespreken.