Teksten schrijven: voor je doelgroep of voor Google?

Het is een veel besproken onderwerp: SEO, zo hoog mogelijk in Google komen. Uiteraard wil je daar je teksten dan ook op aanpassen, want je streeft naar een hoge plek in Google. Maar aan de andere kant, je wilt ook dat de teksten leesbaar zijn voor je bezoekers. Hoe doe je dat en kan dat überhaupt?

Hoe schrijf je een goede SEO tekst?

Uiteraard is het belangrijk om eerst te weten hoe je een perfecte SEO tekst schrijft. Je kunt bijvoorbeeld het artikel ‘SEO voor dummies’ lezen voor de basis van SEO of het artikel SEO copywriting bekijken voor een uitgebreid advies voor het schrijven van een SEO-tekst. Al staan er veel bruikbare tips in deze twee artikelen, SEO blijft altijd een beetje mysterieus. Je weet nooit precies wat echt werkt. Maar, je kunt het wel meten! Dat is het leuke aan online marketing, je kunt alles meten en altijd blijven aansturen.

Google is een robot

Vroeger toen er nog geen Google was (lang geleden..) leefden tekstschrijfsters zich in de doelgroep en de boodschap. Dat was op dat moment het enige wat telde. Tegenwoordig willen opdrachtgevers dat er altijd rekening gehouden wordt met de SEO-waarde binnen een tekst. Gebruik je wel de juiste zoekwoorden? Komen de zoekwoorden wel vaak genoeg voor? Maar niet te vaak? Met andere woorden, is de keyword density (zoekwoorddichtheid) goed? Zitten er voldoende (uitgaande) links in het artikel? Komt het zoekwoord wel voor in de titel, in een subkopje, de URL, in de alt-tags?

Online marketing

Schrijven voor je doelgroep

Naast de SEO-waarde in je teksten is het natuurlijk ook van belang dat je daadwerkelijk schrijft voor je doelgroep. Je wilt wel dat je teksten aanspreken, dat je de juiste tone-of-voice gebruikt, dat je content relevant is voor je doelgroep via het juiste kanaal op het juiste moment. Daarnaast willen bezoekers vaak snel hun informatie vinden en geen uitgebreide teksten lezen, maar korte teksten. Doordat er tegenwoordig steeds meer informatie te vinden is online, haken bezoekers sneller af. Kunnen bezoekers de informatie die ze zoeken niet meteen vinden? Dan zijn ze weg.

Gevoel

Het verschil tussen Google en je doelgroep is gevoel. Wil je voor je doelgroep schrijven, speel je in op het gevoel. Het nadeel? Google kent geen gevoel. Teksten die geoptimaliseerd zijn voor Google kun je eenvoudig herkennen aan de regelmatig terugkerende woorden op de plekken waarvan we denken dat het belangrijk is. Vaak zijn dit redelijk saaie teksten, omdat ze schreven zijn voor een zoekmachine, voor een robot. Het zijn geen teksten die geschreven zijn voor mensen met vlees en bloed. Vaak doet dit niet ten goede van je tone-of-voice en dat is zonde.

SEO van vroeger en nu

Google wil wel steeds meer ‘gevoel’ creëren ten opzichte van een aantal jaar geleden. SEO-teksten zijn tegenwoordig geen onleesbare teksten meer, of overgeoptimaliseerde pagina’s die eigenlijk nergens overgaan. Dit komt onder andere door de volgende ontwikkelingen:
Key stuffering: vroeger kon je het beste zo vaak mogelijk de zoekwoorden naar voren laten komen in de tekst, tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg. Wanneer je bepaalde zoekwoorden te vaak terug laat komen in de tekst, ziet Google dit als spam. En dat wil je voorkomen. Geen onnodige zoekwoorden in je teksten zetten dus.
Bounce-percentage: Google vindt het belangrijk dat jij relevante en originele content deelt met je doelgroep. Zoals we weten kan Google dit niet meten, maar daar hebben ze iets op bedacht. Hij meet de relevantie aan de hand van de tijd dat een bezoeker gemiddeld je website bezoekt. Op deze manier kan Google bepalen of het relevante content is.
Originaliteit: Zoals je misschien wel weet is dezelfde content, duplicate content, uit den boze. Als Google 10 keer dezelfde tekst tegenkomt, geeft hij er maar eentje weer. Stel dat Google dus 10 keer ongeveer dezelfde teksten tegenkomt en eentje is heel anders.. Wij kunnen wel raden voor welke hij dan kiest. Je tone-of-voice speelt hier bijvoorbeeld een hele belangrijke rol in. Dus dit kan juist goed zijn voor zowel je doelgroep als voor Google.
Effect: In 2015 voegt Google RankBrain toe. Het komt erop neer dat Google hiermee meet in hoeverre een pagina effect heeft op de bezoeker. Na iedere zoekopdracht signaleert hij nieuwe patronen en ontwikkelt hij nieuwe inzichten. Op deze manier beoordeelt Google of je tekst effectief is.

Teksten schrijven SEO

Google wordt steeds gevoeliger

We kunnen wel zeggen dat Google steeds gevoeliger wordt door de verschillende ontwikkelingen. En dat is ook waar ze naar willen streven. Uiteindelijk draait het namelijk wel om het continu creëren van originele en relevante tevreden. Op dit moment moeten tekstschrijvers nog een beetje in het midden gaan zitten, een beetje SEO, een beetje gevoel, maar wie weet verandert dat in de toekomst nog. Wij zijn in ieder geval heel benieuwd naar de komende ontwikkelingen.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je website? Neem gerust even contact op!