Wat is contentmarketing en hoe kan ik het inzetten?

Content is creëren is belangrijk. Bedrijven willen hun doelgroep verbinden met inhoud door het aanbieden van relevante informatie. Een aantal jaar geleden zijn vele bedrijven massaal aan het bloggen geslagen en hoorde je de term ‘contentmarketing‘ vaak voorbij komen. Tegenwoordig hoor je het iets minder, maar je kunt het nog steeds effectief inzetten. Maar wat is contentmarketing en hoe kun je het inzetten?

Wat is contentmarketing?

Contentmarketing is het creëren en verspreiden van relevante, waardevolle en consequente content via het juiste kanaal, op de juiste manier en op het juiste moment. Wat je uiteindelijk wil bereiken is het aantrekken, interesseren en behouden van een specifieke doelgroep, jouw doelgroep.

wat is contentmarketing

Het doel van contentmarketing

Met contentmarketing zorg je er dus voor dat je inspeelt op het juiste moment met relevante, interessante en waardevolle content via het juiste kanaal. Door waardevolle informatie te delen met klanten en prospects zonder dat ze daarvoor jouw dienst of producten moeten aannemen, bouw je langzaam, maar zeker een loyaal klantenbestand op.

Maar waar moet je nou rekening mee houden bij contentmarketing en hoe zet je deze marketing het beste in? Wij geven jou een paar tips!

Wie is je doelgroep?

Bepaal eerst je doelgroep, wie is je doelgroep en wat zijn de kenmerken van deze doelgroep? Wat zijn de overeenkomende waarden van je doelgroep? Wat zijn de eventuele issues of problemen waar zij mee kampen en hoe kan jij ze daar bij helpen? Wat speelt er op dit moment onder je doelgroep? Leef je vervolgens in je doelgroep en pas daar je content op aan.

doelgroep content marketing

Het bepalen van je onderwerpen

Hoe bepaal je de onderwerpen van je content? Maak dan gebruik van een zoekterm analyse en vraag jezelf af op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt, op welke je gevonden wil worden, wat de concurrent doet en op welke zoekwoorden je het beste gevonden kunt worden. Hou daarnaast rekening met gevarieerde en relevante content om je vindbaarheid in Google te verbeteren.

Plannen en regelmaat

Het klinkt logisch, maar plan je content in op relevante data. Plaats een artikel over kerst, tijdens de kerstperiode, maar speel ook in op actuele onderwerpen uit het nieuws of komende evenementen, zoals beurzen of feestdagen. Wees superrelevant! Zorg er daarnaast ook voor dat er met enige regelmaat nieuwe content wordt geplaatst. Je doelgroep weet dan of ze elke week een nieuw artikel kunnen verwachten of alleen één keer in de maand. Meer content is niet altijd beter, relevante en sterk inhoudelijke artikelen daarentegen wel.

plannen contentmarketing

Wat voor content?

Dan nog de vraag in welke vorm je de content gaat gieten. Dit kan zijn in een artikel, een video, een infographic of een combinatie hiervan. Wil je je alleen richten op geschreven artikelen of richt je je ook op video’s? Of juist alleen video’s? Gebruik ook hiervoor je inlevingsvermogen, wat wil jouw doelgroep?

Het creëren van content

Heb je de vorige stappen doorlopen? Dan komen we nu bij het echte werk: het creëren van content. Dit houdt in het schrijven van artikelen, het maken van infographics, het opnemen van video’s of een combinatie hiervan. Creëer altijd vanuit je doelgroep en bepaal je tone of voice. Maak je het persoonlijk of juist niet? Spreek je je doelgroep aan met u of met jij? Maak zo veel mogelijk relevante, kwalitatieve en inspirerende content voor je doelgroep. Klein tipje: zorg ervoor dat je content ook gedeeld kan worden. Dit helpt niet perse voor de vindbaarheid in Google, maar maakt je bereik wel groter.

Contentmarketing uitbesteden?

Ben je geïnteresseerd in content marketing? Laat ons je helpen en neem contact op!

Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en de Google Privacy Policy en Algemene voorwaarden zijn van toepassing.