Social media gebruik door de generaties heen

Complete dagen besteden jongeren op social media, maar ze zijn niet de enige die hier veel te vinden zijn. Facebook, Instagram en YouTube, ze zijn allang niet meer alleen voor de jeugd. Maar dat je opa en tante hetzelfde omgaan met de sociale kanalen als je buurmeisje is natuurlijk niet het geval. Het verschil tussen generaties komt in veel dingen terug, zo ook in het gebruik van social media. Maar waar zijn ze naar op zoek en hoe kun je inspelen op de verschillende generaties? Dat vertellen we je graag.

Onderscheid in generaties

Om het gebruik en de behoeftes in kaart te brengen is er in Amerika door Animato onderzoek gedaan naar verschillende generaties. Ze keken hierbij naar de babyboomers (geboren tussen 1944 en 1964), Generatie X (geboren tussen 1965 en 1979), de millennials (geboren tussen 1980 en 1994) en Generatie Z (geboren tussen 1995 en 2015). Deze werden bevraagd over hun gebruik van sociale kanalen.

Populaire platformen

Uit het onderzoek komt naar voren dat er verschil is te zien in welke kanalen er het meest gebruikt worden. Het enige platform wat door de generaties heen blijft terugkomen is YouTube. Verder wordt Facebook niet meer door de jongste generatie gebruikt maar door de oudere wel. De jongste Generatie Z zit naast YouTube vooral op Instagram en Snapchat.

Invloed

Er is ook gekeken naar wat de reden achter het bezoek aan de kanalen is en wat voor invloed er wordt uitgeoefend. Op Instagram volgen de jongsten merken, dat doen de millennials en Generatie X op Facebook. Wat verder opvalt is dat YouTube bij alle generaties de meeste invloed heeft op het maken van aankoopbeslissingen en het ontdekken van nieuwe producten. Alleen de millennials ontdekken producten op Facebook, maar als het aankopen aankomt is er maar één platform: YouTube.

Liefde voor video

Video werkt. Dat is al langer bekend maar het geldt niet alleen voor jongeren. Zo speelt video voor meerdere generaties een grote rol van betekenis. Van Generatie X geeft maarliefst 60% de voorkeur om kennis te maken met een nieuwe product of merk via video. Video zorgt ook voor meer vertrouwen. Bij de laatste drie generaties zegt de helft dat video’s voor meer vertrouwen zorgen in een merk dan merken die geen video’s hebben. Voor millennials is dat zelfs 70%. Tenslotte zegt 52% van de gebruikers van Generatie X en 72% van de babyboomers dat video nuttig was om een keuze te maken voor een aankoop.

Jouw social media in orde maken

Video’s, YouTube en Instagram, op die manier kun je alle geledingen van de samenleving bereiken als het gaat om leeftijd. Ben jij benieuwd hoe je jouw kanalen optimaal kan inzetten om de generatie die belangrijk is voor jouw doelgroep te bereiken en te beïnvloeden? Wij helpen je graag met het opzetten en optimaliseren van je social media om zo te groeien met je bedrijf. Voor meer informatie kun je altijd contact opnemen. Dan bekijken we samen de mogelijkheden.