Meet je populariteit met een sentimentanalyse

Het herkennen van sentiment is belangrijk als je wil weten hoe populair je bedrijf is op sociale media. Hoe reageren jouw klanten op de content die je post op sociale media? Om daar goed op in te kunnen spelen, moet je een sentimentanalyse maken. Lees deze blog om erachter te komen hoe je dat precies doet.

Positief, neutraal of negatief

Een sentimentanalyse is niet meer dan een dure term voor het meten van sentiment. Er zijn verschillende manieren waarop je de interactie met je publiek kunt meten. Maar de mogelijkheden om dit te doen veranderen voortdurend. Sentiment meten op media als Facebook, Instagram en LinkedIn kan echter altijd. Je analyseert of berichten positief, neutraal of negatief zijn. Deze meting kan je toepassen op posts over je bedrijf en reacties op je eigen posts. Maar je kan ook je eigen berichten tegen het voetlicht houden: hebben ze bijvoorbeeld te vaak een negatief sentiment, of moet je vaker een standpunt innemen?

Automatische sentimentanalyse

Kijken naar de inhoud van berichten, reacties en reviews is een stuk inhoudelijker en veelzeggender dan je blind staren op likes. Toch is het meten van sentiment niet zo makkelijk als het lijkt: alle berichten in je feed door scrollen en individueel beoordelen kost veel tijd. Maar hoe maak je dan een sentimentanalyse? Dit kan worden geautomatiseerd. Er bestaan verschillende programma’s die sentimenten herkennen op basis van trefwoorden. Toch kan het zijn dat deze analyses niet volledig accuraat zijn: woorden die als negatief worden aangemerkt, kunnen in een bepaalde context bijvoorbeeld niet zo bedoeld zijn.

Geen focus op negatieve berichten

In de praktijk komt het er dus op neer dat je op basis van de geautomatiseerde resultaten nog zelf deels filtert op sentiment. Let er dan vooral op dat je niet teveel de focus legt op het zoeken naar negatieve berichten. Uiteraard wil je reageren op een negatieve review omdat dit slechte reclame is voor je bedrijf. Maar reacties geven op positieve of neutrale berichten levert ook resultaten op. Wanneer je bijvoorbeeld aandacht geeft aan opmerkingen waarin jouw services een compliment krijgen, bevordert dit interactie met de klant.

Sentimentanalyse interpreteren

Eén van de moeilijkste onderdelen is het interpreteren van de sentimentanalyse. Want zijn alle negatieve berichten wel zo negatief? Niet altijd. Laat je niet uit het veld slaan door een paar negatief lijkende berichten. Vaak blijken ze genuanceerder of brengen ze problemen aan het licht die je snel kan oplossen. Het belangrijkste is dat je weet hoe je op verschillende berichten reageert. Zodra je snapt wat het sentiment van je publiek is, kan je daarop anticiperen. Kan je dat bijvoorbeeld het best doen met algemene humor, of moet je bepaalde doelgroepen juist meer aandacht geven?

Laat je publiek analyseren

Wil je een goede analyse van het sentiment van je publiek? Wij weten hoe je het best de interactie aan kan gaan met je publiek. Met verschillende tools brengen we hun wensen, sentimenten en vragen in kaart, zodat je daar snel mee aan de slag kan. Wil je meer weten over de werkwijze van onze marketingexperts? Neem dan snel contact met ons op voor meer informatie!