Meet het effect van de branding-campagne van jouw bedrijf

Je wil natuurlijk zeker weten dat jouw branding-campagne werkt. Tot voor kort was het lastig om dit te achterhalen, maar met Performance Based Branding (PBB) komt daar verandering in. En dat is goed nieuws voor je bedrijf: om je te kunnen onderscheiden van concurrenten moet je weten hoe je jouw merk sterk online neerzet. Relevante data zijn daarbij een onmisbaar hulpmiddel.

Wat is PBB?

PBB is een manier van branden die aantoonbaar een bijdrage levert aan de resultaten van je bedrijf. Het maakt je successen dus meetbaar. Je campagnes met deze methoden inzichtelijk maken is handig, maar je kan er niet zomaar aan beginnen. Om de online performance van je brand-campagne goed te kunnen meten, moet je deze eerst optimaliseren voor succesvol online gebruik. Je begint altijd met erachter komen welke boodschap je eigenlijk aan het publiek over wil brengen. Ook is het van belang om onderzoek te doen naar de markt. Wanneer je meerdere concurrenten hebt, werkt je branding bijvoorbeeld beter. De consument wil namelijk de verschillen kunnen zien. Daarna ga je werken aan een sterke boodschap: de brand message.

Een sterke boodschap

Met een sterke boodschap onderscheidt je je van de concurrent. Je moet erachter komen wat jouw publiek aanspreekt. Willen ze opgeroepen worden tot actie? Met het juiste verhaal kan je ze een rol laten spelen in de boodschap van je branding-campagne. Door je klanten een onderdeel te laten voelen van je product, bijvoorbeeld. Iedereen kan een topsporter zijn, of een succesvolle ondernemer. Een sterke boodschap die ook de emoties aanspreekt, scoort beter. Een persoonlijke benadering, bijvoorbeeld door het gebruiken van eigen foto’s of grafisch ontwerp (geen stockfoto’s dus), wordt door je publiek gewaardeerd.

Passende kanalen

PBB werkt alleen maar wanneer je boodschap klopt, en de kanalen waarop je deze uitdraagt. Onderzoek dus welke kanalen bij je verhaal en doelgroep passen. LinkedIn past bijvoorbeeld bij marketeers en bedrijven die een zakelijk publiek aanspreken. Maar een jongerenmerk kan beter gebruikmaken van TikTok of Snapchat. Dus welke basis heb je nodig om PBB te laten werken? Draag altijd een boodschap uit die bij je past. Vraag je dus bij elke stap die je zet af of het wel past bij je bedrijf.

Traditionele branding-campagne

Dan zoomen we nu echt in op het verschil met het meten van meer traditionele branding. Traditionele branding wordt in de basis gevormd door radio- en televisiecampagnes. Het succes daarvan kan je meten door te kijken naar het aantal mensen uit je doelgroep dat is bereikt en deze te vermenigvuldigen met de frequentie dat je campagne door hen is gezien. Ook werk je bij de traditionele meetmethode vaak met enquêtes die worden uitgezet door marktonderzoekers. Dit kost veel tijd. En geld.

Analyse en onderzoek

Bij PBB kan je er juist sneller achter komen hoeveel mensen er na het bekijken van je video op je website terecht zijn gekomen. Of hoe vaak ze doorklikken op je website, en of ze er dan lang blijven. Die data zijn enorm belangrijk om de effectiviteit van je branding-campagne te kunnen meten. Dit kan je concreet achterhalen op verschillende manieren, met meerdere tools. Met Google Analytics kan je bijvoorbeeld de performance van je online branding achterhalen. Op andere kanalen kan je nog andere methodes gebruiken:

  • Een Brand Lift Study. Dit is een onderzoek dat je kan uitvoeren op social media. Op YouTube gaat dit via Google Ads. Wanneer je hier een budget in investeert, doet de videodienst onderzoek naar je doelgroepen.
  • Met Facebook for Business kan je op dezelfde manier zelf vragen stellen aan je doelgroep. Ook hier kan je in investeren. Met minimaal 5000 dollar in een week behaal je de beste resultaten.
  • Met biedstrategieën zoals Target ROAS of Target CPA kan je voor je campagnevideo’s op YouTube veel beter focussen op groepen die in de afgelopen week op voor jou interessante zoekwoorden hebben gezocht.

Door meer de nadruk te leggen op deze studies en strategieën kan je veel makkelijker achterhalen hoeveel effect je campagnes hebben. En door de onstuitbare ontwikkeling van marketingtools zullen die mogelijkheden in de toekomst alleen nog maar groter worden.

Succesvolle branding-campagne

Wil je erachter komen op wat voor manier jij jouw online campagnesucces kunt meten? De ervaren marketeers van Caramelo Media weten er alles vanaf. Samen met jou kijken we naar je bedrijf en website om erachter te komen hoe we jouw branding-campagne het best in kunnen zetten. Kom snel met ons in contact, dan schenken wij alvast de koffie in.