Instagram Reels: het antwoord op TikTok?

TikTok is de hype van het afgelopen jaar op social mediagebied, en dat betekent dat andere platformen op zoek gaan naar een concurrerend alternatief of manier om mee te liften op het succes. Daarom komt Instagram nu met Instagram Reels. Maar wat is het precies en in hoeverre is de kracht van TikTok terug te vinden in deze nieuwe functie? En vooral, wat moeten we ermee? We vertellen het je graag.

Creatieve video’s maken

Het principe van Instagram Reels is vrij vergelijkbaar met TikTok. Je kunt namelijk video’s opnemen die maximaal 15 seconden duren en die vervolgens editen. Hierbij kun je gebruikmaken van muziek, effecten, stickers en filters, maar ook oude video’s die je al eerder op hebt genomen. Een manier dus om creatief aan de slag te gaan en dit vervolgens via je profiel of Stories te delen.

Toegevoegde waarde voor bedrijven

Wat hebben bedrijven hieraan? Net als bij TikTok kun je jouw merk op een creatieve manier in de markt zetten. Het spreekt de doelgroep aan op een andere manier en de filmpjes lenen zich uitstekend om nieuwe producten in de kijker te brengen. Met challenges en muziek gerelateerde filmpjes hou je bovendien de doelgroep lang bezig, iets wat de merkherkenning goed doet. Genoeg mogelijkheden dus voor de zakelijke Reels op Instagram.

Reels of TikTok?

Maar wat is nou precies het verschil tussen de Reels en TikTok? Waarvoor kun je het beste kiezen? De verschillen op een rijtje:

  • Reels is minder prominent zichtbaar: de filmpjes staan ergens op een profielpagina en zijn moeilijker te vinden dan op TikTok, dat om de filmpjes draait.
  • Groter publiek: met een Instagramaccount heb je automatisch al een publiek voor je Reels, terwijl je op TikTok van vooraf aan moet beginnen met het opbouwen van je publiek.
  • Meer opties op TikTok: TikTok geeft je meer mogelijkheden om video’s te bewerken, uit te breiden en te editen.

De nieuwe feature van Instagram lijkt dus veel op TikTok, maar er zijn toch wel wat verschillen. Uiteindelijk is het van belang om te bepalen waar jouw doelgroep en daarop de keuze te baseren. Bovendien kun je filmpjes doorplaatsen, en kun je het beste van beide werelden combineren.

Jouw eigen Instagram Reel

Wil je profiteren van de mogelijkheden van het nieuwste onderdeel binnen Instagram of twijfel je over de inzet van jouw kanaal? Dan helpen we je graag met de inzet van jouw ideale Instagram marketing. Kom gerust eens langs om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf en welke kanalen het beste passen bij jouw doelen.