Deze online marketing trends van 2021 moet je in de gaten houden

Wil je ook in 2021 je concurrenten voor blijven met goede online marketing? Lees dit blog dan goed door: in het nieuwe jaar zijn er veel trends waarmee je online aandacht kan vragen voor je bedrijf. Deze ontwikkelingen moet je in de gaten houden.

Artificial Intelligence

Een belangrijke technologie die zich alleen maar door heeft ontwikkeld is Artificial Intelligence. Het vormt nu al de basis van internetmarketing, maar door het slimmer worden van kunstmatige intelligentie worden de mogelijkheden eindeloos. Doordat de advertentieprogramma’s van bijvoorbeeld Google veel meer zelf gaan leren zonder dat er steeds een programmeur aan te pas hoeft te komen, bereiken jouw advertenties steeds vaker de juiste klanten. Ook in 2021 is deze technologie niet uitontwikkeld; dit gaat zeker nog jaren door.

Voice search trendsonline marketing trends 2021

Het is slim om in 2021 te beginnen met je campagnes voice search-friendly maken. Zo heeft de Google Assistant wereldwijd al meer dan 500 miljoen gebruikers. Grote spelers als Google en Amazon updaten hun voice-systemen regelmatig en zien er veel potentie voor in de toekomst. Het is waarschijnlijk dat zoekopdrachten via voice steeds makkelijker kunnen worden uitgevoerd waardoor het ook interessant wordt voor jouw marketing. Probeer dit jaar bijvoorbeeld in je SEO-teksten veel ‘hoe’, ‘wat’ en ‘waar’-vragen te beantwoorden; deze worden het meest gesteld aan de telefoons, Alexa’s en Google Home’s van deze wereld.

Video advertising

Wil je jouw marketingcampagne ondersteunen met video? Campagnevideo’s maken steeds meer onderdeel uit van online marketing. En dat is niet zonder reden: nu steeds meer concurrenten overschakelen naar online adverteren, wordt het belangrijker om je met je campagne te onderscheiden. Er zijn ook goede tools voor beschikbaar. Met het Google-programma YouTube For Action kan je nu omzet behalen met campagnevideo’s. Video’s worden steeds meer ondersteunend in je campagne, bijvoorbeeld om nieuwe aankopen te stimuleren.

Social shopping

Eén van de meest opkomende vormen van social e-commerce is social shopping. De kans is groot dat je klanten meer tijd doorbrengen op social media dan je website. Zorg er daarom voor dat ze vaak posts van jouw bedrijf voorbij zien komen. Met, jawel, de mogelijkheid om in-app-aankopen te doen. Maak bijvoorbeeld gebruik van Instagram Shopping, een ingebouwde webshop op je Instagram-account. Sinds mei 2020 doet ook Facebook mee aan de trend met Facebook Shops. Producten verkopen via social media wordt zo veel makkelijker. De tijd van onhandig doorlinken naar je website, waardoor klanten afhaken, is voorbij.

Op online marketing trends inspelen?

Heb je na het lezen van deze blog al ideeën over jouw campagnes voor 2021? Laat ze dan uitzetten door Caramelo Media! Wij hebben alle kennis in huis over het opzetten van jouw social shopping-account, het verspreiden van je ondersteunende video advertising en het optimaliseren van je SEO-teksten. Zo vliegt je bedrijf up to date het jaar in met extra aandacht en nieuwe aankopen. Neem snel contact op!