Belang van een gebruiksvriendelijke webshop

Mobiele conversies

Gebruiksvriendelijkheid, ook wel usability genoemd, is van groot belang bij een webshop bij het behalen van je online doelstellingen. Als een webshop niet gebruiksvriendelijk is voor bezoekers of klanten, dan zullen zij geen bestelling plaatsen. Dit betekent dat jouw doelen niet worden behaald, omdat bezoekers de webshop onhandig vinden, veel moeite moeten doen om iets te vinden of er niets van begrijpen. Door deze ergernissen willen zij geen tijd investeren om een product te bekijken of zelfs aan te schaffen. Een gemiste kans, vinden wij. Daarom leggen wij je graag meer uit over de usability van een webshop.

Maak het de bezoeker eenvoudig

Als een nieuwe bezoeker niet snel en gemakkelijk kan vinden waar hij of zij naar op zoek is, dan is diegene al snel weer weg. En de kans dat hij of zij weer terugkomt, is zeer klein. Daarom is het belangrijk om je webshop gebruiksvriendelijk in te richten. Op deze manier kunnen bezoekers snel en eenvoudig de producten in de webshop vinden. Ook krijgen zij een vertrouwd gevoel en zullen zij sneller terugkeren naar je webshop.

Routes creëren voor resultaat

gebruiksvriendelijke webshop

Waarschijnlijk stel je als ondernemer een aantal doelen op voordat je start met een webshop. Het hoofddoel van jouw webshop zal verkoop zijn. Een manier om dit doel te behalen is door het verschaffen van voldoende informatie bij de producten. Maar dan is het ook belangrijk om de webshop zo in te richten, dat bezoekers daadwerkelijk overgaan tot een aankoop. Om dit waar te maken, hoort de gehele websites routes te leggen naar je webshop. Op deze manier ontstaan er conversiepaden, die ook zichtbaar zijn in online tools, zoals Google Analytics. Zo kun je gemakkelijker meten waar de bezoekers afdwalen en waar de pijnpunten liggen.

Tips voor jouw webshop

Iedere webshop is verschillend. De verschillen kunnen liggen in de prijs, product, navigatie, reviews en winkelwagentje. Wij hebben een aantal tips opgesteld, zodat je webshop gebruiksvriendelijker is dan voorheen. Natuurlijk zijn er meerdere tips, maar een goede start kun je met onderstaande tips waarmaken:

  • Zoekfunctie: Zorg ervoor dat er een zoekfunctie aanwezig is. Bezoekers zijn soms erg specifiek op zoek naar een bepaald merk of product, zoals de Miele Blizzard. Zorg er dus voor dat de bezoekers op merk, product en serienummer, gemakkelijk de producten kunnen vinden die eronder vallen.
  • Filteren: Het is belangrijk dat bezoekers op basis van een merk, prijs, kleur en maat kunnen filteren, zodat de overige (onnodige) producten die daarbuiten vallen niet worden getoond. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers sneller en gemakkelijker vinden wat ze willen hebben.
  • Duidelijke navigatie: Zorg ervoor dat er een duidelijk onderscheid is tussen de hoofdnavigatie, subnavigatie en het uiteindelijke product.
  • Call-to-action: Elke pagina heeft een call-to-action Dus ook een productpagina. Zorg niet alleen voor buttons, maar ook voor korte zinnen die ervoor zorgen dat de bezoeker actie onderneemt.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het aanpassen van je website? Schakel ons dan gerust in door contact met ons op te nemen. Wij helpen je graag verder bij het waarmaken van een vriendelijke webshop, zodat je jouw doelen kunt behalen!

contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=