Lastige marketingtermen

Conversies, leads, call-to-action, SEO, allemaal termen die we hier dagelijks gebruiken. Maar wij begrijpen best dat deze termen lastig zijn voor niet-marketeers. Om jou te voorzien van alle benodigde informatie, hebben wij enkele lastige marketingtermen toegelicht in dit artikel. Op deze manier weet jij binnen enkele minuten precies wat er wordt bedoeld met de verschillende marketingtermen.

Conversie

Conversie is een begrip dat vaak wordt gebruikt door marketeers. Letterlijk vertaald betekent het ‘omzetting’. Dit is de omzetting van een website of webshop bezoek naar een vooraf opgesteld conversiedoel. Dit doel kan een aankoop zijn in de webshop, maar ook aanvragen van informatie of contact opnemen. Als je als doel hebt opgesteld dat bezoekers contact moeten opnemen, dan is dit jouw conversiedoel. Als er 100 mensen contact hebben opgenomen, heb je dus 100 conversies.

Conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie is een containerbegrip in de wereld van de marketeers. Eigenlijk is dit het proces om de effectiviteit van een website en/of webshop te verbeteren, zodat er meer bezoekers zijn en dit zal leiden tot de gewenste actie. Kortom, het verbeteren van resultaten.

Lead

Een lead is een informatie aanvraag over een product of dienst van een bezoeker op de website of webshop.Op deze manier wordt de afzender (gebruiker) gezien als potentiële klant. Het is eigenlijk simpel uitgelegd een spoor naar een potentiële klant. Leads kunnen binnenkomen via een informatieformulier, ingevulde contactgegevens, een terugbelafspraak of een aanvraag voor een abonnement. Een lead is dus een potentiële nieuwe klant.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization en staat voor zoekmachine optimalisatie. Dit is het optimaliseren van je website voor zoekmachines, zodat de website beter wordt gevonden.Dit wordt door marketeers aangepakt door de teksten zo te schrijven, dat deze door zoekmachines worden opgepikt als relevant en kwalitatief goed. Ook worden afbeeldingen, tussenkopjes en de zoekwoorden zo ingezet (met bijbehorende beschrijving), zodat Google dit makkelijker oppikt.

Zoekmachine adverteren (SEA)

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising en staat voor zoekmachine adverteren. Dit wordt bij Google uitgevoerd met behulp van Adwords. Door middel van SEA krijg je betaalde resultaten. Voor iedere klik van een gebruiker betaal je.

Click-through-rate (CTR)

Click through rate is de doorklikratio van een gebruiker op een advertentie. Het kan gezien worden als de verhouding tussen het aantal kliks op een advertentie en het aantal weergaven hiervan. Wordt er even vaak geklikt op een advertentie als deze wordt getoond? Dan is het doorklikratio 100%. Heeft een advertentie meer weergaven en minder klikken? Dan is het CTR lager.

Cost per click (CPC)

Cost per click staat voor de kosten per klik van bezoekers in een advertentiemodel, zoals Google Adwords. De adverteerder betaalt op deze manier voor elke bezoeker die doorklikt op de advertentie om vervolgens op de website terecht te komen. De CPC wordt beïnvloedt door meerdere factoren, zoals het zoekwoord, de CTR, relevantie van de advertentie en de landingspagina. Het zoekwoord speelt een rol bij de concurrentie. Hoe meer concurrentie er is op een bepaald zoekwoord, hoe hoger de CPC wordt. Bij een hoge CTR, zal de CPC lager worden doordat de advertentie beter aansluit bij het zoekwoord en je doelgroep. Tot slot is de relevantie en de landingspagina van belang bij de CPC. Hoe relevanter de advertentie is, hoe meer dit wordt beloond door Google.

Call to action (CTA)

Call to action is de letterlijke vertaling van oproep tot actie. Dit is het deel om mensen te overtuigen, zodat zij worden opgeroepen om een bepaalde actie uit te voeren. Mogelijke call to actions zijn: lees snel verder, laatste stuks op = op, wees er snel bij, bekijk onze webshop, bekijk de nieuwste producten en nog veel meer.

Display-advertentie

Display-advertenties worden ingezet met behulp van advertentiemodellen, zoals Google Adwords. Deze vorm van adverteren kan bestaan uit banners, teksten, video, audio en afbeeldingen, waarbij de ‘ingestelde doelgroep’ wordt geprikkeld om een product of dienst aan te schaffen. Echter dient een display-advertentie niet alleen voor aankoop, maar ook voor meer naamsbekendheid of traffic naar de website. Het is dus een manier om mensen aan te zetten tot het nemen van actie (call-to-action). Display-advertenties zijn zichtbaar op websites waar je doelgroep vaker komt.

Vragen of interesse?

Heb je nog vragen na het lezen van deze marketingtermen? Stel ze gerust aan ons! Of wil je toch gaan beginnen met conversie optimalisatie, SEO en SEA? Neem dan gerust contact met ons op. Wij helpen je graag verder bij het behalen van jouw opgestelde doelen.