Zo kan jij met Clubhouse strategisch je producten marketen

Misschien heb je er wel van gehoord: de nieuwe app Clubhouse verovert social media met grote audio calls die alleen maar te volgen zijn als je er live bij bent. Maar wist je al dat je deze app heel goed kan gebruiken als vernieuwende manier om je producten te marketen? In dit blog leggen we uit hoe je inspeelt op deze zeer nieuwe ontwikkeling.

Bellen in rooms

Voor het geval je echt niet weet waar we het over hebben: Clubhouse is een app waarin je rooms kan internetbellen met veel deelnemers tegelijk. Door te zoeken op onderwerpen, kom je verschillende kamers tegen met conversaties die je misschien wel interessant vindt. Eenmaal in de room kan je zelf ook deelnemen aan het gesprek door virtueel je ‘hand’ op te steken. Jij kan als bedrijf of merk ook lid worden van deze community en zo je content verspreiden op meerdere kanalen. Je hoeft maar door één persoon uitgenodigd te worden om mee te doen.

Laagdrempelige podcast

Wanneer je eenmaal lid bent, kan je verschillende conversaties starten. Deze doen het meest denken aan een soort laagdrempelige podcast, waarin dus iedereen mee kan praten – als je de luisteraars als moderator het woord geeft. Omdat je dus zelf kunt bepalen wie het woord krijgt, bepaal je ook zelf hoe jouw room eruitziet. Deze kan je zelf starten en openstellen voor iedere gebruiker die naar jouw verhaal wil luisteren. Maar het meest interessant is niet eens de grote verspreiding van je boodschap: je verhaal is maar voor een beperkte tijd beschikbaar. Zodra je room niet meer ‘live’ is, verdwijnt de conversatie direct.

Snapchat met alleen audio

Deze is dus beperkt beschikbaar, net zoals bij content op Snapchat of Instagram Live. En Ephemeral Content, zoals dit heet, kan erg interessant zijn om jouw producten te marketen. Gebruikers van de app zijn namelijk bang om iets te missen, waardoor ze veel tijd besteden aan het volgen van conversaties. Doordat het makkelijk is om te zoeken naar onderwerpen je interesseren, zijn luisteraars steeds op zoek naar nieuwe rooms om te volgen. Daar ligt een grote kans voor jouw onderneming: je kan jouw merk in een room neerzetten als belangrijke bron van informatie en jouw producten marketen. Luisteraars die geïnteresseerd zijn in jouw vakgebied, willen misschien ook wel jouw producten kopen of services afnemen.

Veel interessante gebruikers

Zet jezelf daarom neer als expert. Licht bijvoorbeeld interessante thema’s uit die belangrijk zijn voor de missie van je bedrijf. Nu Clubhouse na TikTok de nieuwe hype op social media is geworden en veel verschillende brands en CEO’s erop zitten, is het goed om daarop in te spelen door je vroeg tussen de concurrentie te mengen. Je bereikt door de grote hoeveelheid gebruikers snel nieuwe klanten en bevordert bovendien de interactie. Vorige maand hadden al 8,1 miljoen mensen de app gedownload. In Nederland kwamen die downloads onder meer van bekende politici, profvoetballers en influencers. Je bevindt je dus in een omgeving met interessante gebruikers, wat natuurlijk ook erg interessant is voor je netwerk.

Vergroot je bereik

Zou je willen weten hoe jij je het best kan presenteren aan een breed publiek op apps en social media als Clubhouse? Bij Caramelo Media denken we graag na over jouw marketing strategie en schrijven we mee aan je verhaal. Onze medewerkers weten precies hoe jij de aandacht trekt van een groot publiek en hoe je deze vasthoudt. Doordat we onderzoek doen naar de online marketing strategie, komen we erachter wat de identiteit van jouw bedrijf is. Zo kunnen we je adviseren over de juiste branding en jouw positionering in de markt. Kom daarom snel in contact met onze marketing professionals en vergroot je bereik!