Tips voor het schrijven en promoten van je blog

Een blog schrijven hoeft niet altijd moeilijk te zijn. Jij als ondernemer kent je markt, je weet wat er speelt, wat de veranderingen zijn en waar de behoeftes liggen. In combinatie met een goede schrijfvaardigheid en een paar slimme tips kun je zelf eens proberen je eigen blogs te schrijven en te promoten.

Bedenk een goed onderwerp

Een blog is unieke content en kan veel toegevoegde waarde hebben, mits het doel van de blog vooraf helder is. Bedenk dus allereerst wat je wilt dat de lezer doet na het lezen van de blog. Denk aan het inschrijven voor de nieuwsbrief of naar je productpagina gaan. Als het doel van tevoren duidelijk is, lukt het beter om een passend onderwerp te bedenken. Het onderwerp moet aansluiten bij jouw bedrijf en passen bij de (potentiële) doelgroep.

Heb je moeite bij het bedenken van een goed onderwerp? Maak een lijst met vragen die klanten vaak stellen. Elke vraag is in principe een blogonderwerp. Geef de blog aanvulling door op zoek te gaan naar feiten en inspiratie, bijvoorbeeld uit relevante artikelen, tijdschriften en websites.

Blog periodiek

Maak de blog scannable

Je wilt natuurlijk wel een blog schrijven die wordt gelezen en zijn doel bereikt. Maar hoe doe je dat? De meeste mensen houden niet van lange lappen tekst. Maak de blog daarom scannable, zodat mensen met haast toch gemakkelijk de boodschap meekrijgen. Onderbreek de tekst met tussenkopjes en schrijf deze zodanig dat de lezer de belangrijkste boodschap meekrijgt.

Schrijf ze zodanig dat je de lezer nieuwsgierig maakt naar de alinea daarna. Daarnaast is het gebruik van witregels belangrijk. Zeker een smartphone scherm is al snel gevuld met tekst, waardoor de lezer er vaak tegenop ziet om dat allemaal te moeten lezen en dus afhaakt.

Wissel de tekst ook af met bulletpoints. Dit is overzichtelijk, het leest lekker en het is een trigger die een snel scrollende bezoeker vaak doet stoppen om te kijken waar het over gaat. Tot slot kun je de tekst verrijken met een afbeelding, video of citaat. Dit maakt de tekst leesbaarder en aantrekkelijker.

Publiceer en promoot je blog op vaste tijden

Veel bloggers publiceren hun blogs niet periodiek op een vast moment. Zou jij een abonnement nemen op een tijdschrift dat onregelmatig en sporadisch verschijnt? Hoogstwaarschijnlijk niet en je (potentiële) doelgroep dus ook niet. Waarom zou de lezer zijn mailadres aan je geven, als er niet regelmatig nieuwe artikelen worden gepubliceerd? Stel daarom een periodieke deadline op die je dwingt tot productie. Het wekt vertrouwen en bijkomend voordeel is dat je veel meer blogs zult schrijven als je een vast publicatieschema hanteert. Ook wekt het vertrouwen bij de doelgroep en kun je bouwen aan een publiek.

Als de blog af is, komen de lezers niet vanzelf. Zelfs de beste content heeft promotie nodig. Optimaliseer de blog dus voor zoekmachines en plaats elke blog op de relevante social mediakanalen. Een vuistregel is: besteed net zo veel tijd aan het onder de aandacht brengen van de blog als aan het schrijven ervan. Trek, indien mogelijk, ook wat budget uit om de blog te promoten op social media. Zo kun je doelgericht onder de aandacht komen bij de (potentiële) doelgroep.

Meer conversies behalen met blogs?

Blogs zijn unieke content en zijn een goede manier om meer conversies te behalen. Kom je er niet aan uit? Wij helpen je graag met het schrijven, optimaliseren en promoten van je blogs. Op deze manier kun jij potentiële en huidige klanten aan je binden en meer conversies realiseren. Voor meer informatieve of vragen kun je altijd contact met ons opnemen.