Tips voor website optimalisatie

Haal je weinig of minder rendement met jouw website? En twijfel je over de groei en de eerste indruk? Dan kan het van pas komen om veranderingen aan je website te realiseren. Het optimaliseren van je website klinkt alshet verrichten van grote en dure veranderingen, maar dat hoeft het niet per se te zijn. Met behulp van onze tips kun jij als ondernemer je website kritisch bekijken en kleine aanpassingen doorvoeren. Hierdoor behaal je grote resultaten. Wij lichten graag een aantal tips toe, zodat je meer resultaten behaalt met behulp van jouw website.

Juiste indruk achterlaten op de homepagina

De homepagina is de eerste (en belangrijkste) pagina om de juiste indruk te maken op (potentiële) klanten. Daarom is het belangrijk om hierin met sterk beeld en zo min mogelijk woorden een duidelijk beeld te schetsen over jouw bedrijf, wie je bent en wat je doet. Naarmate je bedrijf groeit, moet je als ondernemer ook de website laten meegroeien. Zorg er dus zeker voor dat je zelf of andere kritische mensen een kijkje laat nemen op jouw website. Zo kun je gemakkelijk achterhalen wat niet werkt, ouderwets is of juist aangepast moet worden door de vele veranderingen die de organisatie heeft doorlopen. Gebruik feedback van anderen om aanpassingen aan je website te verrichten. Denk hierbij aan het verplaatsen van de menubalk, een frissere kleurtint en/of tekstaanpassingen ter verduidelijking van de diensten.

Call-to-actions

Naast de homepagina zijn call-to-actions van groot belang op jouw website. Dit zorgt ervoor dat (potentiële) klanten contact kunnen opnemen voor een dienst, een vraag kunnen stellen, kunnen inschrijven voor een nieuwsbrief en nog veel meer. Voordat je klakkeloos allemaal call-to-actions verwerkt op je website, is het belangrijk om statistieken te bekijken, bijvoorbeeld in Google Analytics. Welke call-to-actions werken en welke niet? Waar werken deze wel en op welke plaats juist niet? Wij raden aan om te kijken naar de plaats van de call-to-actions. Maar ook zeker naar de tekst, want de klant moet wel geprikkeld worden om daadwerkelijk actie te ondernemen. Blijf experimenten om uiteindelijk resultaten te boeken.

Afbeeldingen

Gebruik je stockfoto’s op je website? Deze foto’s zijn gemakkelijk te verkrijgen, maar zorgen voor een minder persoonlijke touch. Wanneer je zelf foto’s schiet, maakt dit de organisatie persoonlijker. Probeer dus om statische foto’s te vervangen door eigen foto’s.

Interne links

Misschien heb je enkele blogs geschreven of nieuwe pagina’s toegevoegd aan de website. Maar heb je ook die content doorgelinkt op andere pagina’s? Interne links zijn belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Daarnaast wordt Google er dol gelukkig van om extra verwijzingen binnen een website te zien. Vergeet dit puntje zeker niet!

Creëer een sociale website

Bij het optimaliseren van jouw website is het belangrijk om content deelbaar te maken voor gebruikers, bezoekers en klanten. Door middel van social media kanalen kan dit gekoppeld worden aan jouw website. Klanten en/of bezoekers kunnen op deze manier gemakkelijk hun mening delen over producten, diensten en jouw bedrijf. Dit kan door middel van reviews, forums of chat mogelijkheden, waaronder Facebook- en Twitterberichten. Daarnaast zorgen positieve reviews voor nieuwe klanten die worden geprikkeld om iets te bestellen of een dienst af te nemen.

Meer tips nodig?

Heb je interesse in het optimaliseren van je website? Maar wil je dit liever overlaten aan een professional? Neem dan gerust contact met ons op! Wij zorgen ervoor dat jouw website weerbinnen no-time in orde is. Laat de leads maar binnenstromen!