Waarom online marketing?

‘Is online marketing iets voor mij?’ Deze vraag krijgen we nog wel eens. Daarom 9 reden waarom online marketing zeker iets voor jou is! 

1. Van offline naar online

Jouw potentiële klanten oriënteren zich online. Ze vergelijken prijzen, recensies en waarderingen, voordat ze een product of dienst aanschaffen. Bedrijven maken bijvoorbeeld gebruik van content marketing, het publiceren van relevante informatie, om meer verkeer naar hun website te trekken. Contentmarketing zorgt voor klantbinding en autoriteit binnen de branche, wat weer leidt tot het generen van omzet. Heb je een webshop? Dan kan Google Ads Shopping heel interessant zijn. Als je prijzen lager liggen dan je concurrenten is de kans op verkoop erg groot. Daarnaast wordt dit platform ook veel gebruikt in de oriëntatie fase.

2. Targeting en retargeting

Met online marketing kun je jouw doelgroep relatief eenvoudig targetten. Zo vergroot je de mogelijkheid om prospects te informeren over je dienst of product. Prospects is je doelgroep die nog nooit in aanraking is geweest met je product of dienst. Je kunt op verschillende manieren targetten, zoals demografisch, geografisch, geslacht, leeftijd en/of interesses.

Daarnaast kun je ook retargetten. Dit is het benaderen van mensen die al eerder in contact zijn geweest met je bedrijf. Door deze mensen opnieuw te benaderen zorg je ervoor dat ze sneller overgaan tot een aankoop. Hoe? Het product of de dienst blijft in het hoofd van de potentiële klant.

waarom online marketing

3. Vergroot je bereik

Met online marketing ben je niet meer afhankelijk van de markt in de dichtstbijzijnde stad. Nee, de markt is nu de hele wereld. Of in ieder geval, tot waar je je producten of diensten levert. Op het internet ben je altijd aanwezig, mensen kunnen altijd terecht voor informatie. Daarnaast zijn je (potentiële) klanten ook altijd aanwezig op hun smartphone, tablet of laptop, of ze nou thuis zijn, op hun werk of in de trein.

4. Meten

Met online marketing kun je alles meten in tegenstelling met offline media, dat is toch een stuk lastiger. Met Google Analytics kun je eenvoudig doelen instellen op je website, zien hoe vaak het contactformulier wordt ingevuld en hoeveel mensen een bepaald product hebben gekocht. Vergeet dit niet in te stellen, dit is iets wat bedrijven snel vergeten. Definieer altijd je doelen, zodat je de resultaten goed meetbaar kunt maken.

testen online marketing

5. Testen

Online kun je eenvoudig strategieën testen. Dat is offline toch een stuk lastiger. Als je een flyer of poster maakt, staat dat redelijk vast. Als het dan niet werkt, kan je dat niet zo eenvoudig meer aanpassen. Het voordeel van online marketing is dat je het altijd kunt aanpassen en dus ook altijd kunt testen. Welke landingspagina werkt beter, welke artikelen worden vaker gelezen, welke afbeelding spreekt meer mensen aan of welke advertentie werkt beter? Met andere woorden, je kunt testen hoe je het beste op een zo’n effectief mogelijke manier de klant een actie kan laten uitvoeren. Online marketing biedt de mogelijkheid om de customer journey in kaart te brengen en daar op in te spelen.

6. Real-time

Met online marketing kun je snel en direct reageren. Typefoutje? Dat is meteen weggehaald. Staan de verkeerde gegevens van een klant in het systeem? Dat is zo aangepast. Je campagne van een half jaar werkt niet? Verander van strategie en pas deze eenvoudig aan. Je kunt altijd, en daardoor tijdig, bijsturen.

7. Toekomstgericht

Als je online en offline media vergelijkt, is een groot nadeel aan offline wel dat je nooit iets kunt veranderen. Daarnaast is het een investering voor tijdelijke aandacht. Met de online mogelijkheden kun je de doelgroep blijven aanspreken, denk aan het publiceren van artikelen. Daarnaast wordt je hierdoor steeds beter gevonden in Google.

8. Interactie

Wanneer je als bedrijf online veel actief bent, heb je ook meer interactie met je doelgroep. Door middel van het internet is er de mogelijkheid voor (potentiële) klanten om te reageren op artikelen, feedback te geven of een bericht op social media te plaatsen. Interactie met je klanten zorgt voor hogere betrokkenheid en klantloyaliteit. Loyale klanten zijn de belangrijkste klanten, want die zorgen voor mond-tot-mondreclame en dat is nog altijd de meest effectieve marketing!

9. Geschikt voor elk bedrijf

Of je nou een groot bedrijf bent, een start-up of een ZZP’er, online marketing is geschikt voor iedereen! Het helpt zowel kleine als middelgrote bedrijven om meer conversies te generen.

Hulp nodig bij je online marketing? Wij helpen graag!