Social selling via LinkedIn

LinkedIn is gemaakt voor zakelijke wereld, maar dat maakt het geen standaard salesplatform zoals Facebook dat voor de consumenten is geworden. Toch kun je LinkedIn zeker wel inzetten voor je bedrijf. Het draait echter voornamelijk om je zichtbaarheid en de connectie die je aangaat. Dat maakt LinkedIn het platform voor social selling. Maar wat is dit en hoe gaat dit jou resultaat opleveren?

Social selling vs selling

LinkedIn is niet het platform waarop je met je salesadvertentie aan moet komen zetten om mensen even te overtuigen waarom ze jouw product of dienst moeten kopen. Daarvoor zit niemand op LinkedIn en dat gaat je ook niks opleveren. De kracht ligt namelijk in social selling, namelijk het laten zien waarom jij van meerwaarde bent voor een ander en het creëren van een netwerk dat door jou geholpen wil worden. Je verkoopt dus als het ware jezelf en niet je product. Want dan gaan mensen aan jou denken op het moment dat ze voor een probleem staan dat jouw product kan oplossen.

Engagement creëren

Social selling draait om het creëren van betrokkenheid, de zogeheten engagement. Door regelmatig posts te plaatsen die niet gericht zijn op het verkopen maar om het laten zien van je authenticiteit. Laat weten waarom je iets doet, hoe je zover gekomen bent en haal praktijkvoorbeelden aan die je tegenkomt, zonder dat het een verkooppraatje wordt. Het allerbelangrijkste, als mensen interesse tonen, geef ze dat dan terug. Dus reageer op reacties, ga in gesprek met je connecties, want dat creëert betrokkenheid.

Netwerken

Als je hebt geïnvesteerd in je engagement en je leuke gesprekken binnen je netwerk op gang brengt is het tijd om uit te breiden. Je kunt natuurlijk gaan zitten wachten tot mensen jou gaan uitnodigen, maar je kunt zelf ook actief connecties toevoegen. Bekijk wie jouw posts heeft geliket of een reactie heeft geplaatst en trek de stoute schoenen aan. Stuur een connectieverzoek waarbij je altijd een persoonlijk berichtje meestuurt waarin je aangeeft waarom je denkt dat het interessant is om te connecten.

Social Selling Score

Om te zien of jouw social selling de goede kant op gaat heeft LinkedIn een handige score ontwikkeld: de Social Selling Index-score. Dit geeft weer hoe goed jouw profiel het doet op het gebied van social selling. Er wordt gekeken naar of je een professioneel merk creëert, of je de juiste personen vind, of je informatie uitwisselt en of je relaties opbouwt. Hoe actiever je bent en hoe meer je waardevolle relaties weet op te bouwen hoe hoger je score.

Haal alles uit je LinkedIn

Wil jij als bedrijf groeien en bevind jouw doelgroep zich op de zakelijke markt? Dan is LinkedIn het platform waar jij je op moet profileren. Social selling gaat je hierbij op weg helpen en ervoor zorgen dat er aan jou gedacht wordt op het moment dat het er om gaat. Benieuwd hoe we jou hiermee kunnen helpen? Neem dan gerust eens contact op om te bespreken wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf.