Zoekwoorden op logische plekken op je website

Een persoon heeft een bepaalde behoefte of een bepaald probleem en raadpleegt vervolgens het web om opzoek te gaan naar informatie. Met een goede website kun je op het juiste moment op de juiste plaats zichtbaar zijn. Een goede website draagt dus bij aan een betere vindbaarheid. Voordat de website goed vindbaar is voor het grote publiek, gaan hier een hoop stappen aan vooraf. Een belangrijke stap is zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd (Search Engine Optimization). Eén van de onderdelen van SEO is het plaatsen van zoekwoorden op logische plekken op je website. Hoe zit dat?

Waarom zoekwoorden op de website plaatsen?

Wanneer je wilt dat jouw website gevonden wordt als mensen zoeken naar de producten of diensten die jij aanbiedt, moet je weten waar mensen naar zoeken. Dat doe je met een zoekwoorden onderzoek. De zoekwoorden die uit dit onderzoek komen moeten op de website worden geplaatst, zodat jouw website wordt weergegeven als mensen zoeken met een bepaald zoekwoord. Zoekwoorden worden veelal verwerkt in SEO-teksten, webteksten en blogs, maar overmatig gebruik van zoekwoorden kan hier al snel zorgen voor over-optimalisatie, met als gevolg dat je spammerig overkomt. Omdat je wél goed zichtbaar wilt zijn in de zoekmachine, maar de website bezoeker niet te min wilt doen, kun je zoekwoorden op veel meer plekken op de website plaatsen.

Plekken voor het plaatsen van zoekwoorden

Iedere pagina van je website heeft een eigen URL. Als een website pagina relevant is aan een zoekwoord, kun je dit zoekwoord in de URL opnemen. Ook heeft iedere website een menu. Dit is een belangrijk item voor de navigatie van je site en draagt zo bij aan de gebruiksvriendelijkheid. Een zoekwoord opnemen in dit menu kan ook erg waardevol zijn, mits relevant voor de doelgroep. Aan de achterkant van de website kun je per pagina een meta-omschrijving invullen. Hiermee vertel je de zoekmachine waar de pagina over gaat. Deze beschrijving wordt ook getoond als beschrijving in de zoekresultaten. Hetzelfde geldt voor de metatitel. Door hier het zoekwoord in te verwerken kun je zowel de zoekmachine als de gebruiker ervan vertellen waar je website pagina over gaat. Een win-win dus.

Plekken voor het plaatsen van zoekwoorden

Uiteraard kun je ook zoekwoorden verwerken in en rondom de tekst. In de titel van de tekst, de tekst zelf, de tussenkoppen en in bullet points kun je het zoekwoord laten terugkeren. Ook in afbeeldingen kun je goed zoekwoorden kwijt. Denk aan de bestandnaam van de afbeelding en de alt tekst. Een zoekmachine kan jouw afbeelding niet zien, maar aan de hand van de alt tekst wel lezen waar de afbeelding over gaat.

Voorkom over-optimalisatie

We haalden het net al even aan: voorkom over-optimalisatie. Zorg dat je als buitenstaander niet het gevoel krijgt dat de website overduidelijk is geoptimaliseerd voor Google en dat het te spammerig wordt. Gebruik direct zichtbare zoekwoorden dus op een natuurlijke manier en gebruik synoniemen, zodat het geen afbreuk doet aan de leesbaarheid van de tekst zelf. Richt je in eerste instantie tot de bezoeker, want dat is degene die je product of dienst gaat kopen. De bezoeker (je potentiële klant) moet zich goed voelen bij het bekijken en lezen van je website en niet alleen maar het zoekwoord naar zich toegeworpen krijgen. Hiermee jaag je klanten weg, terwijl je juist klanten wilt binden. In latere blogs gaan we je meer vertellen over het schrijven van goede SEO-teksten, webteksten en blogs.

Heb je hulp nodig?

Met een website zorg je ervoor dat je op het juiste moment en op de juiste plaats zichtbaar bent. Hiervoor is SEO belangrijk. Eén van de SEO-aspecten is het plaatsen van zoekwoorden op de website. Er zijn een aantal plekken omschreven, maar er is meer nodig om de website goed te laten functioneren binnen een zoekmachine. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Neem dan gerust contact met ons op.