Scoren in Google

Google is een belangrijk medium voor ondernemers om hun bereik te vergroten. Hoe je SEO kunt inzetten om hoog in Google te komen bespraken we eerder al, maar er zijn meer aspecten die je hierbij kunnen helpen. Zo is de reputatie van je website ook van belang om te kunnen scoren in Google. De kwaliteit van je website wordt onder meer bepaald aan de hand van het E-A-T-principe. Wat dit inhoudt en hoe je hier op in kunt spelen leggen we je graag in dit artikel uit.

E-A-T-principe

Scoren in Google

E-A-T staat voor de begrippen Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vertaald in het Nederlands komt dit neer op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Op basis van deze waarden worden websites beoordeeld door medewerkers van Google. Hoe hoger de kwaliteit op de drie vlakken, hoe hoger ze in Google zouden moeten scoren. Het algoritme van Google wordt hier zelfs op afgestemd. Dus hoe meer punten je scoort op de drie gebieden, hoe hoger de kwaliteit van je website en hoe hoger je zal scoren in Google.

Expertise tonen

Google vindt het belangrijk dat jij een expert bent op je vakgebied. Hoe meer bewijs van kennis en ervaring er te vinden valt op je website, hoe hoger je wordt ingeschaald. Dit wordt bepaald aan de hand van vakspecifieke termen in de content en (bron)verwijzingen. Daarnaast wordt ook de expertise van de auteur onder de loep genomen. Heeft de schrijver bijvoorbeeld veel artikelen gepubliceerd over het onderwerp wordt hij eerder als een expert gezien. Hierbij wordt ook de geloofwaardigheid meegenomen.

Autoriteit uitstralen

Om de kwaliteit van de website te bepalen is autoriteit voor Google van groot belang. Voornamelijk validatie van externe partijen zorgt hiervoor. Dit kan doormiddel van linkbuilding. Eerder spraken we al over van het doorlinken van teksten om hoger te scoren, maar Google kijkt hierbij verder dan alleen je eigen website. Hoe meer links jij hebt van andere platformen, hoe hoger je scoort. Let wel op: hierbij maakt Google wel degelijk een onderscheid. Een link vanuit een krant levert je meer op dan een link vanuit een internetforum waar iedereen toegang toe heeft.

Betrouwbaar overkomen

Als laatste onderdeel staat betrouwbaarheid centraal. Google wil dat je website te vertrouwen is en gebruiksvriendelijk is. Zij sturen je er immers naartoe, dus moet de website presteren. Een beveiligde verbinding wordt hierbij belangrijk geacht, net als een duidelijke structuur en een korte laadtijd. Hoe je jouw website gebruiksvriendelijk maakt voor mobiel lees je hier.

Kwaliteit van jouw website verhogen

Wil jij ook dat Google jouw website ziet als kwalitatief hoogstaand, en daarmee hoger scoren in Google? Wij helpen je graag met het verbeteren van de website volgens het E-A-T-principe. Voor de optimalisatie van je website en het plaatsen van de juiste content kun je altijd bij ons terecht. Voor vragen of meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. We kijken graag hoe we jou verder kunnen helpen.