Hoe creëer je een gebruiksvriendelijke mobiele website?

We zijn inmiddels al een tijdje aanbeland in het mobile first tijdperk, waarbij mobiele websites belangrijker zijn dan ooit. Eerder schreven we al over dat je niet achter kan blijven met het mobielvriendelijk maken van je website. Maar hoe doe je dit nou precies? Bovendien zijn er nieuwe ontwikkelen die ervoor zorgen dat mobiele websites in rap tempo net zo belangrijk wordt als je desktop website. Wij geven je graag tips hoe je hier als ondernemer op kan inspelen.

Google indexeert mobiele websites

mobielvriendelijke website

Het gebruik van mobiel is inmiddels al het gebruik van de desktop of laptop aan het overstijgen. Geen wonder dus dat ook Google hier op inspeelt. Inmiddels is het zo ver dat Google gebruik maakt van mobile first indexing. Vanaf nu komen ook mobiele webpagina’s naar boven in de zoekresultaten. Niet alleen als je zoekt via je mobiel, maar ook als je via een desktop zoekt. Een gebrek aan een goede mobiele website maakt het dus een stuk lastiger om hoog te komen in Google, dat meegaat in de trend van het mobile first.

Belang gebruiksvriendelijkheid

Google legt dus de nadruk op de gebruiker en zijn ervaring, die moet goed zijn op je mobiele website. Wanneer je mobiele website te traag is of het te lang duurt voor datgene wat je zoekt gevonden iszal je bezoeker razendsnel weer van de site verdwijnen. De gebruiksvriendelijkheid van je mobiele website is dus erg van belang. Hoe makkelijker de bezoeker over jouw mobiele website surft, hoe meer jij hier uit zult halen.

Tips voor een gebruiksvriendelijke mobiele website

  1. Onderzoek de behoeften van je mobiele gebruikers.Het is belangrijk om te weten waarvoor bezoekers jouw mobiele website bezoeken. Door te achterhalen welke mobiele pagina’s het belangrijkst zijn kun je hier op inspelen. Willen mobiele bezoekers alleen korte info over je product of zijn ze alleen op zoek naar contactinformatie? Dit kun je vervolgens een prominente plek op je mobiele website geven.
  2. Focus op relevantie.De tijd dat mensen mobiel op een website doorbrengen is kort. Ze zullen dus zeker niet alles bekijken en hoe meer je op de mobiele website plaatst, hoe trager hij wordt en hoe sneller bezoekers wegdrukken. Een bezoek moet efficiënt zijn, en dus moet de content relevant zijn. De lezer moet zoveel mogelijk informatie krijgen met zo weinig mogelijk actie.
  3. Copywriting voor mobiel. Een kleiner scherm, minder tijd, de content voor je mobiele website is in grote mate anders dan die voor je desktop. Zorg dus voor goede copywriting gespecificeerd op je mobiele website. Compact en duidelijk en geen lange lappen tekst. Scrollen is dodelijk voor je gebruiksvriendelijkheid.
  4. Navigatie voor mobielgebruik.Het gebruik van je mobiel is ook iets om over na te denken. Vaak wordt hij bediend door slechts één hand en moet je met je duim overal bij kunnen. Het is dus belangrijk om de navigatie van je website hier op in te stellen. Zorg dat je overal makkelijk bij kunt en de belangrijkste zaken binnen bereik zijn van de duim.

Alles uit je mobiele website halen?

Wil jij graag een optimaal functionerende mobiele website zodat ook jij een goede plek krijgt in het mobile first tijdperk? Neem gerust contact met ons op. We bespreken graag de mogelijkheden om te zien wat wij voor jou kunnen doen.