Hoe verbeter je de personalisatie van je e-mailmarketing?

Personalisatie, het komt zo ongeveer iedere week wel een keer voorbij vliegen als het over marketing gaat. Wij hebben het hier al wel eens gehad over hoe je überhaupt kan personaliseren en dat het je e-mailmarketing kan verrijken. Maar in hoeverre kun jij personaliseren met je e-mailmarketing, weet je wel genoeg van je bezoekers, klanten en nieuwsbrieflezers? Wij vertellen je alles over het verbeteren van je personalisatie in e-mails, allemaal met behulp van data.

Nut van profielverrijking

 

Het hoe en waarom van personaliseren is inmiddels wel duidelijk geworden, maar hoe kun je dit het beste afstemmen. Logischerwijs geldt dat hoe meer je weet van de lezer, hoe meer je kan personaliseren. Over het algemeen weten we wel wat, zoals leeftijd en geslacht, maar je kunt nog veel meer data verzamelen over een websitebezoeker of lezer van je e-mail. Daarom is profielverrijking, een mooi woord voor het verzamelen van meer data, van groot belang om jouw personalisatie te verbeteren. Zo kun je naar meer kliks, meer verkeer en uiteindelijk meer conversie via je e-mails.

Passief data binnenslepen

Het profiel van een ontvanger van jouw e-mails kun je uitbreiden zonder dat je daar actief naar op zoek moet. Er zijn namelijk voldoende gegevens die je passief binnenkrijgt. Persoonsgegevens die ingevuld moeten worden bij een aankoop via de website zijn een mooi voorbeeld. Maar ook zaken als hoeveel bestellingen iemand heeft gedaan, welke producten gekocht worden en in welke categorieën die producten horen zijn waardevolle informatie. Ook data uit je e-mails kun je gebruiken, zo kun je bijvoorbeeld een merkvoorkeur ontwikkelen op basis van de merken waar iemand op klikt.

Actief data winnen

Je kunt natuurlijk ook actief data van personen inwinnen. Zo kun je via mail mensen vragen om een formulier in te vullen met kenmerken van die persoon onder het mom van het ‘beter leren kennen van je klant’. Hiermee kun je andere interessante zaken van je doelgroep achterhalen, bijvoorbeeld maatvoorkeur, voorkeur voor type producten of zelfs kleurvoorkeuren. Allemaal onderdelen die je kunt aanpassen in jouw optimaal gepersonaliseerde mail.

Jouw profieldata vergroten?

Wil jij meer halen uit je e-mailmarketing om meer mensen naar je website te halen en uiteindelijk meer conversie te genereren? Verzamel data over je lezers en zorg voor een boodschap op maat. Hulp nodig? Wij helpen je graag met het optimaliseren van jouw e-mailmarketing. Voor meer informatie of vragen kun je altijd contact met ons opnemen. Dan kijken we hoe we jouw bedrijf verder kunnen brengen.