Conversie optimalisatie (CRO): Haal het maximale uit je websitebezoekers

conversie optimalisatie

Conversie optimalisatie (CRO) is een essentieel onderdeel voor jouw online marketing succes. Met conversie optimalisatie haal je het maximale uit je websitebezoekers. Aan de ene kant wil je graag veel websitebezoekers genereren, maar belangrijker nog is de actie die zij uitvoeren. Het welbekende: ‘leuk om te weten hoeveel websitebezoekers ik heb, leuker om te weten hoeveel omzet mijn winkel/webshop heeft gedraaid’ verhaal. Vaak zien we dat conversie optimalisatie als aparte service wordt aangeboden. Nogal gek aangezien conversies vaak het doel zijn binnen elke online strategie. Of dat nou gaat om zoekmachine optimalisatie, zoekmachine adverteren of social media. Het zorgen voor conversies is het belangrijkste einddoel voor elke ondernemer. Conversie optimalisatie (CRO) is dus geen dienst op zichzelf zoals je misschien vaker bent tegengekomen, maar een prioriteit. Welke online strategie wij ook toepassen voor jouw bedrijf, conversie optimalisatie is een standaard onderdeel. Maar wat is conversie optimalisatie precies en wat moet je ermee? We vertellen je meer in deze blog.

Wat is een conversie?

Conversies zijn doelen
Voordat we uit kunnen leggen hoe je zorgt voor meer aankopen/aanvragen binnen jouw bedrijf, oftewel het optimaliseren van de conversies, is het belangrijk om te weten wat een conversie is. Een conversie is een specifieke actie waarvan jij wil dat een bezoeker deze uitvoert; zoals een online bestelling of het invullen van formulier voor een gratis proefles. Conversies zijn dus doelen waarvan jij wil dat een bezoeker deze behaald.

Harde en zachte conversies
Binnen conversies wordt er een onderscheid gemaakt tussen harde en zachte conversies. Harde conversies hebben direct invloed op je klanten en omzet. Je kunt denken aan het doen van een aankoop of de aanvraag van een offerte. Zachte conversies daarentegen, hebben niet direct invloed op het aantal aankopen maar zijn signalen waardoor je weet dat een bezoeker interesse toont in jouw producten of diensten en maken deel uit van het aankoopproces. Denk hierbij aan het abonneren op een nieuwsbrief of het aanvragen van een brochure.

conversie optimalisatie

Conversieratio

Wat is een conversieratio?
Om het succes van je website of webshop te bepalen, kijken we naar het conversieratio, ook wel conversiepercentage genoemd. Het conversieratio is het percentage websitebezoekers dat overgaat naar jouw gewenste conversie(s). Dit cijfer beschrijft hoeveel oriënterende bezoekers op jouw website er in verhouding ook daadwerkelijk klant worden.

Wat is een goed conversieratio?
Heb jij afgelopen maand 50 bestellingen gehad via je webshop? Dan kan dit erg goed klinken, waardoor jij denkt dat je website optimaal is ingedeeld. Toch is het belangrijk om dit tegenover de hoeveelheid bezoekers te zetten die niet hebben geconverteerd. Heb je namelijk bezoek gehad van 3.000 mensen? Dan heb jij een conversieratio van 15%! Maar zet je dit tegenover een aantal van 60.000 bezoekers? Dan is er nog flink wat werk aan de winkel.

Wanneer een ratio goed is, is voor elke website of webshop anders. Dit ligt onder andere aan het soort conversie, de branche waarin je actief bent en het soort producten of diensten die je aanbiedt. Een gemiddeld conversieratio ligt tussen de 2% en 3%, maar in sommige branches ligt het conversiepercentage rond de 8%.

Echter, het conversieratio heeft ook geen maximum. Je kunt altijd doorgaan; er is altijd wat iets dat je kunt verbeteren. Bepaal daarom van tevoren een nulmeting. Wat is je huidige conversiepercentage (per conversie) en ga voor het verbeteren van dit percentage.

En nu: wat is conversie optimalisatie (CRO)?

Conversie optimalisatie, ook wel conversion rate optimization genoemd, betekent dat er door bepaalde technieken en methodes wordt gezorgd dat het aantal conversies wordt geoptimaliseerd. Dit kan gedaan worden door het overzichtelijk indelen van je menu, het versnellen van je website, het ideaal plaatsen van buttons met contrasterende kleuren, je website te vullen met de juiste content zoals meest gestelde vragen, het duidelijk vermelden van essentiële informatie zoals levertijden en verzendkosten en het aanbieden van aantrekkelijke acties voor je bezoekers. Om dit zo effectief mogelijk te doen is het essentieel om de bezoekers van je website te begrijpen. Het is namelijk nodig om zo specifiek mogelijk in te spelen op hun behoeftes.

Als je merkt dat te veel bezoekers je website verlaten zonder het verrichten van een conversie, is het tijd voor conversie optimalisatie. Zeker als je advertentiekosten uitgeeft, wil je dat dit klanten en omzet oplevert. Een goed conversieratio is belangrijk om je ROI (return on investment) en je ROAS (return on ad spend) op pijl te houden. Doe je dit niet, dan investeer je tijd, moeite en geld in acties die je uiteindelijk te weinig, of zelfs niks opleveren. Met conversie optimalisatie haal je het maximale uit je websitebezoekers.

conversie optimalisatie cro

Doelgericht optimaliseren

Voordat we kunnen beginnen aan conversie optimalisatie, is het essentieel om eerst een gedegen data-analyse uit te voeren. Op basis van de gegevens uit de analyse, kunnen we verder bouwen aan het succes van jouw website of webshop. Inzichten uit de analyse vormen namelijk de handvatten voor de verbeteringen die doorgevoerd moet worden.

Nulmeting
Allereerst starten we bij het inzichtelijk maken van het aantal bezoekers, de conversies en het conversieratio. In deze fase bepalen we de nulmeting. Het inzichtelijk maken van de huidige situatie is onmisbaar voor het behalen van het gewenste eindresultaat.

Doelen bepalen
Zonder het bepalen van afgebakende doelen is het onmogelijk om een ijzersterke optimalisatiestrategie mee te nemen in onze werkzaamheden. We werken immers toe naar het optimaliseren van conversies die voor jouw onderneming het meest waardevol zijn.

Data-analyse
Een grondige analyse geeft inzicht waarom jouw doelen nog niet worden behaald. Het uitvoeren van een customer journey is hierbij essentieel: hoe gedragen bezoekers zich op jouw website of webshop? De volgende methodes bieden ons hierin veel duidelijkheid:

Visitor recordings

Dankzij visitor recordings zien wij hoe bezoekers over je website bewegen. Doordat we deze videobeelden grondig analyseren, halen we hier waardevolle informatie uit die we kunnen gebruiken om je website te optimaliseren.

Click- & heatmaps

Dankzij click- en heatmaps kunnen we zien op welke elementen van jouw website bezoekers vaak klikken en hoever de gemiddelde bezoeker naar beneden scrollt op een pagina. Dit is onmisbaar voor het plaatsen van essentiële informatie: die moet natuurlijk wel gelezen worden!

A/B testen

Zien we dat er veel traffic is op je website? Dan zetten we A/B testing in. Aan de hand van de verkregen informatie uit de analyse brengen we veranderingen aan op de website die 50% van de bezoekers te zien krijgt. Zo kunnen we naast elkaar testen of dit de verbeteringen zijn die we zoeken. Dankzij A/B testing is het mogelijk om veranderingen door te voeren aan de hand van echte bezoekersdata, voor een ultieme conversie optimalisatie.

Uitvoering
Na het bepalen van de strategie wordt deze meegenomen in onze werkzaamheden en begint de uitvoering. Welke strategie we voor jou ook bepaald hebben, het behalen van de belangrijkste conversies is voor ons de hoofdzaak.

Testen en doorontwikkelen
Zijn de eerste stappen uitgevoerd? Top! Ons werk zit er hier alleen nog niet op: het is een continue proces. Doordat het een optimalisatie is, blijven we in beweging en worden de resultaten nauw in de gaten gehouden en getest. We monitoren de resultaten van kleine wijzigingen, zodat we kunnen bijhouden wat bijdraagt aan het verhogen van de conversies op de verschillende pagina’s.

Optimaliseer jouw online succes

Wij werken dagelijks aan het verbeteren van het online succes van bedrijven van verschillende groottes door te zorgen dat gestelde doelen worden behaald. Ons team bestaat uit deskundige online marketeers die elk hun eigen specialisatie hebben, zodat we voor al onze klanten de juiste ondersteuning kunnen bieden. Als je meer uit je websitebezoekers wilt halen en de conversies wilt verhogen, staan onze online marketeers voor je klaar. Neem gerust contact op om kennis te maken. Werk samen met ons richting jouw online succes!

contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=