Hoe optimaliseer je jouw e-mailmarketing?

E-mailmarketing is nog altijd een van de meest kansrijke kanalen voor je online marketing. Maar hoe ga jij alles uit je mailcampagnes halen? Hoe zorg je ervoor dat er daadwerkelijk conversies uit komen? Oftewel, hoe optimaliseer je jouw e-mailmarketing? Wij helpen je graag op de goede weg, richting meer rendement uit je zakelijke e-mails.

Hou je lijst schoon

E-mailmarketing

Je wilt uiteraard geen moeite stoppen in iets wat niet gaat werken. Daarom is het van belang je e-maillijst schoon te houden. Filter mailadressen die bouncen of negatieve respons geven, of die al meer dan een jaar je mails nergens op klikken. Hou de open-ratio van je mails dus goed in de gaten. Zo hou je de lijst gevuld met mailadressen van mensen waar daadwerkelijk wat te halen valt, en stop je geen energie in een inactief e-mailadres.

Segmenteren en personaliseren

Als je e-maillijst schoongeveegd is gaan we hem opdelen. Want de tijd dat je je hele databestand dezelfde mail stuurt is voorbij. Segmenteren is stap nummer één om meer uit je e-mailmarketing te halen. Ga op zoek naar doelgroepen, op basis van betrokkenheid of interesses. Heb je de groepen opgedeeld? Dan is het tijd om te personaliseren. Geef mensen een mail op maat, bijvoorbeeld op basis van een voorkeursmerk. Hoe beter gesegmenteerd, hoe beter je kunt personaliseren en hoe hoger de uiteindelijke conversie.

Check hier de beste onderwerpregel

Een ontvanger baseert de keuze om een mail te openen vaak op de afzender en de onderwerpregel. De kans dat deze alinea je aandacht trekt is groter dan wanneer de titel ‘Onderwerpregel van mails’ was. Deze regel is wel cruciaal voor het vergroten van de openratio, het aantal mensen dat je mail daadwerkelijk opent. Probeer hier dus altijd de aandacht te trekken van mensen, door ze iets voor te schotelen waar ze wat aan hebben. Ze moeten immers getriggerd worden om je mail te lezen.

Test je content

Openen ze je e-mail wel, maar komt er vervolgens geen conversie uit? Dan is het hoog tijd om wat aan de content te doen. Kijk bijvoorbeeld eens of je goede call-to-actions hebt, of je het beeldmateriaal kan personaliseren op basis van de doelgroep of hoe je jouw e-mail indeelt. Wat precies werkt hangt af van jouw doelgroep, en dat betekent vooral veel testen. Zo weet je beter wat werkt voor jouw (potentiële) klanten en kan het binnenstromen van de conversies beginnen.

Jouw e-mailmarketing optimaliseren?

Wil jij meer uit je e-mailmarketing halen of levert het je op dit moment simpelweg te weinig op? Dan is het tijd om te kijken hoe we jouw e-mailmarketing kunnen verbeteren zodat er meer geopend en geklikt wordt. Wij helpen je graag met het optimaliseren van jouw e-mailmarketing. Voor meer informatie of vragen over e-mailmarketing kun je altijd contact met ons opnemen. We kijken samen met jou hoe we jouw bedrijf verder kunnen helpen.