Hoe kun je jouw doelgroep nog beter aanspreken?

Segmenteren om je doelgroep beter te kunnen aanspreken, het wordt in vrijwel ieder marketingmodel wel gedaan. Maar hoe kun je nog beter inspelen op de kenmerken van een specifiek persoon binnen je doelgroep. Met andere woorden, hoe kun je segmenteren op een dieper niveau? Psychografische marketing zou wel eens het antwoord kunnen zijn. Wij leggen je graag uit hoe dit jouw segmentatie kan veranderen.

Vaste segmenten

Het segmenteren van de doelgroep wordt al tijden volgens een aantal vaste categorieën gedaan. Bekende segmenten zijn bijvoorbeeld demografische kenmerken (leeftijd en geslacht) en sociaal-economisch (opleiding en inkomen). Dit levert een globaal beeld op, maar de vraag is hoeveel dit nog waard is met de talloze hoeveelheid data die beschikbaar is. Want hoeveel voordeel geeft deze algemeen bekende informatie een ondernemer nog?

Psychografische segmentatie

Een segment wat vaak wel wordt benoemd maar waar je verder mee de diepte in kan is psychografische segmentatie. Door deze data te analyseren ga je op zoek naar de vraag waarom iemand een beslissing neemt, in plaats van wie en waar. Deze diepgaandere benadering geeft extra opties aan bestaande data. Zo kun je meer kijken naar persoonlijkheidskenmerken. Jouw uitingen zijn bijvoorbeeld anders voor een introvert persoon dan iemand die extravert is. Door deze psychografische kenmerken mee te nemen kun je anders personaliseren.

Meer resultaat uit je bestaande doelgroep

Het grote voordeel van psychografische segmentatie zit hem in de mogelijkheid om anders met je doelgroep te communiceren. Je kunt beter personaliseren en mensen aanspreken op hoe ze zijn, in plaats van op waar ze wonen of hoe oud ze zijn. Daardoor haal je meer resultaat uit de bestaande doelgroep. Het is dan ook niet perse zo dat je nieuwe klanten binnenhaalt, maar de conversie vanuit je huidige klantenbestand kan wel degelijk groeien. En zo behaal je toch meer resultaat met deze manier van segmenteren.

Meer halen uit je doelgroep?

Wil jij ook meer resultaat halen uit je bestaande doelgroep en ze nog beter aanspreken met jouw marketinguitingen? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van psychografische segmentatie. Wij helpen jou graag met de beste invulling van jouw marketinguitingen. Voor vragen of meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. We bespreken graag hoe we jou het beste kunnen helpen.