Je SEO-strategie begint vaak met een zoekwoordanalyse. Klanten gaan je pas vinden wanneer jij weet waar ze aan denken. En dus ook weet waar ze op zoeken. Hoe je het best in het hoofd van je potentiële klant kruipt, lees je in deze blog.
Logisch nadenken
Voor een goede analyse doe je eerst onderzoek naar verschillende zoekwoorden. Sommige woorden kan je al eenvoudig zelf bedenken: wat sluit het meest logisch aan bij je bedrijf? In het geval van Caramelo Media zou dat bijvoorbeeld ‘marketingbedrijf Tilburg’ of ‘SEO tekstschrijver’ kunnen zijn. Maar het is goed om niet alleen aan de usual suspects te denken. Verzin bijvoorbeeld ook eens goede variaties hierop. Probeer creatief te zijn en tik soms het één en ander in in de Google zoekmachine. Vaak komen daar creatieve opties uit.
Top-5 van je concurrentie
Zodra je een lijstje hebt met ongeveer vijf tot zes zoekwoorden, ga je deze nog eens invoeren in Google. Om te testen. Noteer de top-5 bedrijven die in de zoekmachine verschijnen. Je kan hiervan een duidelijk overzicht maken in bijvoorbeeld een Spreadsheet of Excel-bestand. Hierdoor krijg je een goed beeld van de concurrentie, van wie je tientallen linkjes verzameld hebt. Ook mag je de kunst best even afkijken van de concurrent.
Gebruik tools
Dat doe je zo: er bestaan verschillende betaalde en onbetaalde programma’s die jou helpen bij je zoekwoordanalyse. SEMrush is zo’n betaalde dienst, die, als je eenmaal door de paywall heen bent, geen enkele limieten stelt aan je onderzoek. In dit soort tools kan je de verzamelde linkjes invoeren, waarna het programma uitzoekt welke zoektermen de concurrent op deze pagina’s gebruikt. Op deze zoektermen kan je dan je eigen variaties verzinnen.
Zoekvolumes
Andere tools, zoals Ahrefs, geven je dan weer een uitgebreid overzicht van verschillende zoektermen en zoekvolumes. Zo kan jij makkelijker beoordelen welke zoekwoorden je het best kan gebruiken, en welke je beter kan laten varen. Ook de positie en een schatting van het verkeer dat een zoekterm voor websites oplevert kan je op deze manier achterhalen. Deze informatie is essentieel als je een degelijke zoekwoordanalyse wil doen.
Zoekwoordanalyse uitbreiden
Maar dan ben je er natuurlijk nog niet. Misschien heb je nu de basis voor je keyword-strategie gelegd, maar het is belangrijk dat je deze uitbouwt. Daarom vul je jouw zoektermen aan met andere woorden, zodat jij je kan onderscheiden van de concurrent. De kunst afkijken is natuurlijk slim, maar heeft wel het grote nadeel dat je direct in het vaarwater van je concullega’s probeert te vissen. En daar is moeilijk tussen te komen; zeker als al veel bedrijven dezelfde zoektermen gebruiken. Kijk dus ook naar zoekwoorden die jouw positie in de zoekmachine verstevigen.
Longtail zoekwoorden
Hierin kan je gelukkig een aantal stappen volgen, zodat je zeker weet dat je de basis op een juiste manier uitbreidt. Zo scoor je uiteindelijk in Google:
- Je begint altijd met je hoofdzoekwoord, die heb je in eerder stadium al gevonden;
- Breidt deze uit met verschillende details, bijvoorbeeld plaatsnamen;
- Gebruik meer dan drie woorden, omdat op korte zoektermen meer wordt geconcurreerd;
Wanneer je een lijstje hebt van deze longtail zoekwoorden, is het tijd voor de laatste test. Door de resultaten van je zoekwoordanalyse in te voeren in Google, weet je hoeveel andere bedrijven deze ook gebruiken. Wordt het helemaal niet gebruikt? Dan is het waarschijnlijk geen zoekterm die werkt. Zie je de woorden juist vaak terugkomen? Neem dan nog net iets meer tijd om creatieve oplossingen te bedenken.
Meedenken over je zoekwoordanalyse
Bij Caramelo Media maken we al jaren zoekwoordanalyses voor onze klanten. Vaak hebben zij er zelf niet de tijd voor, of weten ze niet welke programma’s ze het best kunnen gebruiken. Onze ervaren medewerkers willen je dit werk graag uit handen nemen en samen met jou nadenken over de juiste zoekwoord-strategie voor je bedrijf. Wil jij ook beter gevonden worden in Google? Neem dan snel contact op en maak een afspraak!