Wel of geen emoji’s gebruiken als bedrijf?

We zien het overal: emoji’s. Het is niet gek dat we zo veel emoji’s toevoegen op social media. Het is een toevoeging en extraatje om een boodschap te versterken, zodat anderen de boodschap op de juiste manier interpreteren. Online maken bedrijven ook steeds meer gebruik van emoji’s. Sommige bedrijven gebruiken het ter versterking van hun boodschap, terwijl anderen het toevoegen om een bericht wat luchtiger te maken. Maar is het gebruik van emoji’s wel geschikt voor jouw bedrijf? Wij geven je graag een aantal tips hierover.

Het nut van emoji

Een emoji zorgt ervoor dat er een gevoel wordt opgeroepen. Daarnaast versterkt een emoji elk bericht dat je wilt overdragen aan je doelgroep. Emoji’s zorgen voor vermaak en zijn eigenlijk uitingen van onze persoonlijkheid. We delen namelijk steeds vaker onze gevoelens, wensen, gedrag en frustraties met anderen. Als bedrijf is het ideaal om op een subtiele manier iets te zeggen zonder het expliciet te benoemen. Het is een soort vervanging van taal. Maar niet voor elk bedrijf.

Emoji’s gebruiken?

Emoji’s zijn leuk en voegen in de meeste gevallen ook wat toe, maar het is niet interessant voor elk bedrijf. Wij hebben een aantal punten opgesteld, zodat je kan achterhalen of het gebruik van emoji’s interessant is voor jouw bedrijf.

  1. Passen emoji bij jouw doel(groep)?

emoji-gebruik

Het is belangrijk om te achterhalen of emoji wel bij jouw bedrijf en het doel van jouw bedrijf past. Zorg dat je jouw doelgroep kent en verdiep je verder in het emoji-gebruik van deze doelgroep. Als je jongeren wil aanspreken, is het erg verstandig om emoji te gebruiken in je content. Deze groep is namelijk opgeroeid met emoji’s en maken er vaak gebruik van. Wil je juist een oudere doelgroep aanspreken? Onderzoek dan of het bij deze doelgroep past. Ook is het van belang om te letten op je doel. Als je serieus overgekomen wil worden, moet je emoji’s op de juiste manier gebruiken om geen klanten te verliezen.

  1. Emoji keuze

Als het blijkt dat emoji-gebruik past bij je doel en doelgroep, ga je kijken welke emoji je kan gebruiken. Let hierbij op dat je emoji’s gebruikt die aansluiten bij je identiteit, kernwaarden en de uitingen van je bedrijf. Dat wordt een klein onderzoekje!

  1. Werking emoji

Het doel van emoji is het verduidelijken en versterken van je boodschap. Daarom is het belangrijk om bij elk bericht waar je een emoji plaatst na te gaan of het iets toevoegt. Als je een emoji op de juiste manier gebruikt, versterkt het je bericht. Als je een bepaalde sfeer of gevoel wilt toevoegen aan je boodschap is het slim om gebruik te maken van emoji.

  1. Interpretatie emoji

Ben je er zeker van dat een emoji jouw boodschap versterkt en verduidelijkt? Bekijk dan of de emoji juist geïnterpreteerd wordt door je doelgroep. Sommige emoji’s hebben dubbele betekenissen en zorgen voor een verkeerde interpretatie onder de doelgroep. Daarom is het altijd slim om de betekenis van een emoji te checken voordat je het gebruikt op socal media.

  1. Emoji dosis

We zeggen altijd: hoe minder, hoe beter. Het is belangrijk om als bedrijf het emoji-gebruik te doseren. Wanneer je te veel emoji’s toevoegt aan een bericht, kan dit zorgen voor verwarring in plaats van verduidelijking. Daarnaast is een variatie in emoji’s interessant, om zo de kracht van de emoji niet te verliezen.

Let’s start with emoji!

Denk je dat jouw bedrijf klaar is voor emoji-gebruik? Maar heb je nog vragen hierover of wil je het overlaten aan een bureau? Neem dan gerust contact met ons op! Wij weten alles van emoji’s, social media en contentmarketing.