Wat doe jij met je klant na een aankoop?

Gefeliciteerd! Je hebt er weer een nieuwe klant bij. Er is afgerekend en wel, de omzet is weer binnen. En dan? Is het geld binnen en de klus geklaard of komt er nog meer? Wat doe jij met je klant na een aankoop? Want zonder dat je het misschien in de gaten hebt is dit hét moment om een langdurige relatie aan te gaan, maar dan moet je wel weten hoe je met deze nieuwe klant omgaat. En dat leggen wij je graag uit.

Kwetsbaarheid na een aankoop

Nadat je een aankoop doet slaat de twijfel toe, al is het maar onbewust. Het geld is uitgegeven en dat krijg je niet meer terug, heb je dan wel de juiste keuze gemaakt? Deze gedachtegang, te vergelijken met het ‘zwarte gat’ na het afkijken van je favoriete serie, maakt ons kwetsbaar. En juist op dat moment laten winkels je vaak vallen. Houdoe en bedankt, wij hebben ons geld binnen, daar is de deur.

Relatie opbouwen

Maar juist dat kwetsbare moment is het ultieme moment om een relatie op te bouwen waar je nog veel langer profijt van gaat hebben. Hiervoor moet je zorgen dat een klant met een voldaan gevoel naar huis toe gaat, of de laptop dichtklapt natuurlijk.

Leren van de IKEA

De IKEA is het perfecte voorbeeld. Na het aanschaffen van de complete inboedel en het pijnlijke gevoel van het uitgegeven budget komt daar de verlichting: het softijsje, wat zo goedkoop is dat het gratis voelt en je met een goed gevoel naar huis laat keren. Dat is het begin van een goede relatie met je klant.

Klaar met standaard bedankpagina’s

Nu is de oplossing niet perse om iedereen maar een ijsje te geven als ze een aankoop bij je doen, maar het idee is zeker niet verkeerd. Want wat wordt nu vaak gedaan? Zo’n standaard bedankpagina op de website, lekker makkelijk en vooral heel onpersoonlijk. Maar als je die relatie wilt opbouwen moet de klant zich winnaar voelen, en dat gevoel moet jij hem of haar geven. Dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld met beeld en geluid. Tikkie is daarvan een mooi voorbeeld. Je betaalt iemand, maar door een leuk gifje voel jij je wel beter, want kijk hoe blij je iemand gemaakt hebt.

Leg de basis voor een goede relatie

Wil jij ook een goede relatie opbouwen met nieuwe klanten? Dan is het belangrijk om ze goed op te vangen na een aankoop. Want als jouw klant met een goed gevoel op de bank gaat zitten nadat ze iets bij je hebben gekocht, is de kans een stuk groter dat je ze vaker terug gaat zien. En dat is het begin van een goede klantrelatie. Wij helpen je graag bij de invulling van deze klantrelatie. Benieuwd hoe? Neem gerust contact op om eens kennis te maken.