Converterende content, de geheimen van het vak

Verkopen, het uiteindelijke doel van iedere ondernemer. Uiteindelijk is je website of je webshop daar toch op gericht en moeten alle puzzelstukjes leiden tot die aankoop. Wat die aankoop precies inhoudt maakt niet uit, je content is hierin cruciaal. Maar hoe werkt dat dan, converterende content? Wij leren je de lezer over te halen tot die ene (of meerdere) conversie, met behulp van de geheimen van echt goede converterende content.

Lucky number 7

Je lezer vanaf moment één meenemen in je verhaal is cruciaal. En ieder verhaal begint natuurlijk bij de titel. Zonder goede titel kun je het artikel de prullenbak in gooien, want dan gaat niemand het lezen. Natuurlijk bestaat er geen gouden titel die altijd werkt, maar toch is er een geheim dat uit meerdere onderzoeken is gebleken: lucky number 7. Een titel die bestaat uit 7 woorden zou het altijd goed doen. Geeft genoeg informatie, maar is niet te lang waardoor mensen afhaken. Lees maar terug, het zijn er inderdaad 7.

Uiteindelijk is een titel natuurlijk de kapstok van je verhaal en moet het vooral aansluiten bij wat je gaat vertellen, anders sla je de plank volledig mis. Maar er zijn meerdere trucjes om je lezer al klaar te maken voor de conversie:

  • Voeg woorden toe als ‘gratis’ of ‘nieuw’
  • Maak gebruik van nummers
  • Begin de titel met ‘wat’, ‘waarom’ of ‘hoe’

Met deze trucjes spreek je mensen direct aan en schep je verwachtingen, de eerste stap op weg naar conversie.

De omarming van beeld en tekst

Het is al vaker gezegd, maar ondanks dat iedereen weet dat beeldmateriaal bijdraagt aan sterkere content is het de tekst die altijd voorrang krijgt. Afbeeldingen, video’s of ander grafisch materiaal is nu eenmaal niet altijd binnen handbereik, maar toch kun je relatief eenvoudig aan de gang met omarmen van beeldmateriaal in je tekst.

Canva

Niet iedereen is een Photoshopwonder, maar gelukkig bestaat er nog Canva. Met dit handige programma kun je zelf unieke visuele content maken zonder de skills van een grafische designheld.

Screenshots

Heb je iets uit te leggen? Met beeld is dat zoveel makkelijker dan met tekst. Maak dus gebruik van screenshots om te laten zien wat je bedoelt.

Grafieken

Valt onder de noemer beeld is duidelijker dan tekst. Geen ellenlange opsommingen van cijfers, maar gewoon een grafiekje toevoegen. Kleurrijk, duidelijk en omarmt je tekst. Wordt het te ingewikkeld? Dan is er altijd nog de infographic.

Voorkom de worsteling van onleesbaarheid

Uitgebreide content wordt niet door iedereen gewaardeerd, zeker niet als het hele lappen tekst zijn. Onleesbare teksten zijn de hel, en dat geldt zeker niet alleen voor mensen die niet graag lezen. Conclusie:

  • 5 tot 6 regels per alinea, max
  • Opsommingen waar mogelijk
  • Koppen gebruiken zodat de lezer kan scannen

Tijd om in actie te komen

Er is één gegeven als het gaat over conversies. Zonder call-to-action is er geen conversie. Dat zeggen we niet voor het eerst en waarschijnlijk ook niet voor het laatst, maar voor de ultieme verleiding van je lezer zijn er een aantal, al dan niet zo geheime, aandachtspunten.

  • Duidelijkheid: er mag geen twijfel mogelijk zijn over de CTA: Meld je aan, Vraag nu aan.
  • Kort en bondig: max 5 woorden.
  • Liever vandaag dan morgen, dus gebruik termen als nu of direct
  • Waarom zou je dat doen? De voordelen mogen natuurlijk niet ontbreken

Conversie al binnen?

Met al deze geheimen kan de conversie niet meer uitblijven op jouw website of webshop. Wil je graag weten hoe je jouw content naar een nog hoger niveau kunt tillen? Wij kijken graag hoe we jou aan nog meer conversies kunnen helpen. Meer uit je content halen? Neem nu contact op! (Heb je hem in de gaten?)