Seizoensgerelateerde SEO

Business die verbonden zit aan een seizoen of bepaalde periode in het jaar. Er zijn tal van productvoorbeelden die vooral in de zomer, of juist in de winter, enorm in trek zijn. Op dat moment is het belangrijk dat jij er staat, dat je overal zichtbaar bent en makkelijk gevonden wordt. Maar ben je wel op tijd als je wacht tot de piek daar is? Op tijd aan de slag is cruciaal voor seizoensgebonden producten. Dus wat doe jij al met seizoensgerelateerde SEO?

Schommelingen in zoekvolume

Seizoensgerelateerde SEO heeft alles te maken met de schommelingen in zoekvolumes door het jaar heen. Dat kan daadwerkelijk te maken hebben met een seizoen, maar ook veranderen per week, maand of zelfs gekoppeld zijn aan een gebeurtenis. Denk maar aan feestdagen, vakanties, of zelfs maar de invloed van het weer op de vraag naar bijvoorbeeld airco’s. Door het jaar heen zijn er constant schommelingen in zoekvolumes, in sommige branches vanzelfsprekend meer dan anderen.

Trends voorspellen

Het lastige van die schommelingen is dat ze niet altijd goed te voorspellen zijn. Feestdagen kun je op voorhand incalculeren, maar weersveranderingen zijn al wat moeilijker te peilen. Zo zijn er trends die je op voorhand precies kunt duiden, trends waarvan je weet dát ze komen maar niet zozeer wanneer en je hebt volledig onverwachte trends, zoals bijvoorbeeld de periode waar we nu inzitten en de toename in vraag naar benodigdheden voor bijvoorbeeld thuiswerken.

Trends zijn dus niet altijd te voorspellen, maar degene die wel te voorspellen zijn kun je uitstekend in kaart brengen. Ben je benieuwd hoe jouw branche zich laat voorspellen op het gebied van zoekvolumes? Kijk met behulp van je Google Search Console naar de pieken in zoekvolumes op je eigen website, of duik in Google Trends om te zien wanneer mensen naar bepaalde zaken op zoek zijn. Zo kun je de trend in kaart brengen en weet je wanneer jouw bedrijf zichtbaar moet zijn.

Inspelen met je SEO

Als je eenmaal weet wanneer de zoekvolumes voor specifieke producten of diensten omhoog schieten moet je zorgen dat jouw bedrijf dan zichtbaar is. Maar SEO is geen tool die je even aan en uit zet, dat kost voorbereiding. Dus moet je vooruit plannen als je op het juiste moment hoog wilt staan in Google.

Daarvoor is het ook belangrijk dat je niet iedere periode de URL aanpast, want dan verlies je alle opgebouwde credits in Google en kun je van vooraf aan beginnen. Gebruik dus dezelfde URL maar pas de content aan, want optimaliseren blijft belangrijk. Bovendien wil je niet dat de content aansluit op een andere periode in het jaar, dat staat immers behoorlijk slordig.

Anticiperen met jouw SEO

Wil jij ook met je SEO inspelen op de trends van jouw branche? Anticipeer dan op tijd en kijk naar de trends in zoekvolumes, maak een planning wanneer je er moet staan en zorg dat je op tijd met de optimalisatie begint. Wil jij het meeste uit je SEO halen? We helpen je graag met het optimaliseren van je SEO zodat je ook scoort op de trends. Kom eens langs voor een kennismakingsgesprek dan bekijken we hoe we jouw bedrijf kunnen helpen.