Opkomst van c-commerce

Klanten houden van een op maat gemaakte ervaring. Dat verhoogt de kans dat ze overgaan tot een aankoop. De gedachte achter dit gedrag brengt een nieuwe verschuiving met zich mee die steeds meer naar de voorgrond treedt: c-commerce. Deze manier van sales is flink in opkomst en kan jouw bedrijf zomaar een impuls geven. Maar houdt het precies in en hoe werkt het?

Wat is c-commerce?

C-commerce staat voor conversational commerce en is een aanvulling op de bekende e-commerce. Het draait bij c-commerce voornamelijk om het zaken doen via speciale massaging-tools, waarbij je direct in contact staat met je klanten. Het communiceren met klanten via bijvoorbeeld Whatsapp en Facebook Messenger wordt steeds groter en leidt ook direct tot aankopen.

Waarom c-commerce?

Dat er steeds meer sprake is van c-commerce komt enerzijds doordat iedereen tegenwoordig simpel aankopen doet met zijn smartphone. En als je via je mobieltje contact kunt leggen met je vrienden en familie, kan dat natuurlijk ook met bedrijven. Bovendien zijn de betaalmogelijkheden enorm uitgebreid en kun je vanuit je Facebook Messenger zo een aankoop doen. Dat gaat gemakkelijk, en gemak is een grote voorwaarde voor succes als het om aankopen gaat.

Voordelen

De voordelen van c-commerce komen kortweg neer op drie belangrijke punten:

  • Gemak: je kunt zelf op ieder moment contact opnemen, via welk kanaal dan ook. Geen onnodige wachtlijnen meer of tien keer uitleggen wat voor pakket je op dit moment hebt lopen. Gewoon direct snel handelen.
  • Voortdurend: met c-commerce ga je van een eenmalig klantcontact naar een voortdurende relatie waarin je een veel betere klantervaring kunt bieden.
  • Snelheid: het voordeel van alle messaging-apps en tools is natuurlijk de snelheid waarmee je kan schakelen en geeft klanten alle ruimte om direct contact op te nemen.

Interactie

Een ander belangrijk onderdeel van je klantervaring dat je via messaging kunt verbeteren is de interactie. De klantervaring wordt veel beter en persoonlijker op het moment dat je in een directe chat zit dan via mail of aan de telefoon. Je kunt berichten automatisch laten genereren door bepaalde standaard berichten te combineren die aansluiten op de persoon waar je mee spreekt en je kunt ze direct triggeren met call-to-actions. Ideaal dus voor meer betrokkenheid. Bovendien hoeven ze de app nooit te verlaten en kan alles binnen 1 scherm plaatsvinden, en dat levert meer succes op.

Vergroot je ervaring met c-commerce

Het is duidelijk dat steeds meer bedrijven de toegevoegde waarde van c-commerce benutten. Snel schakelen, gemakkelijk contact leggen en constant in lijn staan met je klanten levert een betere klantervaring en meer loyaliteit op. Dat is natuurlijk goed voor je verkopen. Bekijk wat de mogelijkheden zijn voor jouw bedrijf op het gebied van c-commerce. Kom eens langs om te bekijken hoe we jouw klantervaring optimaal kunnen krijgen.