Online advertenties persoonlijker maken, de basis!

De zomer komt steeds dichterbij, dus je bent op zoek naar een vakantiebestemming voor jou en je gezin. Je kijkt op verschillende websites om je te oriënteren. Na een paar uur ben je het wel zat en besluit een wandeling te maken. Je zet je gedachten even ergens anders op, maar zodra je weer even je Facebook wil checken zie je ineens aan de zijkant een advertentie van een reisbureau. Toeval? Nee hoor, je bent in aanraking gekomen met het zogeheten target advertising.

Wat is target advertising?

Bij target advertising wordt er gebruik gemaakt van tracking cookies. Deze tracking cookies onthouden jouw instellingen en voorkeuren. Door jouw gedrag op het internet worden de advertenties bepaald. Dus zoek jij bijvoorbeeld vaak naar schoenen? Dan is de kans groot dat je vaak advertenties van schoenen krijgt.

Sommige mensen vinden dit vervelend, maar eigenlijk is het heel handig. Wanneer je bijvoorbeeld soortgelijke YouTube-filmpjes bekijkt, zullen de aanbevolen filmpjes zijn gebaseerd op jouw persoonlijke kijkgedrag. Wanneer je graag video’s kijkt over games, wil je toch niet eens een tutorial over make-up krijgen?

Target advertising is dus een manier van adverteren waarbij de adverteerder een bepaalde doelgroep aanspreek, waardoor de advertenties altijd worden weergegeven aan de juiste mensen. We kennen bij target advertising drie verschillende vormen: contextuele advertenties, geotargeting en retargeting.

Contextuele advertenties

Naar aanleiding van de interesses en behoeftes worden deze advertenties opgesteld. De interesses en behoeftes worden bepaald naar aanleiding van het surfgedrag van mensen. Door te kijken naar de zoekopdrachten en de websites die je bezoekt, word je surfgedrag bepaald. Ook worden je psychografische gegevens, je persoonlijke gegevens, in kaart gebracht om te bepalen welke advertenties je te zien krijgt.

Facebook is tegenwoordig ook een belangrijke speler in het tonen van advertenties of het promoten van je Facebookpagina. Op Facebook kun je eenvoudig de vertoning van je advertenties afbakenen op basis van leeftijd, geslacht en/of interesses. Daarnaast kun je ook advertenties targeten op basis van welke pagina’s of berichten iemand leuk vindt.

Geografische targeting

Tegenwoordig zetten veel bedrijven hun advertenties in op mensen die bijvoorbeeld in of rondom Tilburg wonen. Op deze manier kun je je advertenties ten eerste veel relevanter maken en ten tweede een hoop geld besparen. Iemand die uit Groningen komt, zal namelijk niet zo snel een restaurant bezoeken in Tilburg. Tenzij diegene natuurlijk bijvoorbeeld zoekt op ‘restaurant Tilburg’, maar daarvoor kun je weer contextuele advertenties inzetten.

Retargeting

Dan als laatste kun je nog retargeting inzetten. Deze vorm van target advertising laat je opnieuw kennis maken met een bepaald product of dienst na het bezoeken van een website. Vele klanten oriënteren voordat ze overgaan tot aankoop. Retargeting is een effectief middel om in te zetten, het verhoogt de kans op een uiteindelijke aankoop. Let wel op de periode van targeten. Wanneer je verwacht dat bezoekers binnen twee weken gaan converteren, achtervolg ze dan niet wekenlang met je advertenties. Na verloop van tijd daalt de relevantie van je advertenties.

Het inzetten van persoonlijke en relevante advertenties

Dit is de basis voor het inzetten van persoonlijke advertenties. Op deze manier kun je redelijk eenvoudig je doelgroep bepalen en je advertenties daar op afstemmen. Je kunt nieuwe, potentiele en bestaande klanten activeren tot de aankoop van jouw dienst of product.

Hulp nodig? Neem dan even contact met ons op!