Loyale klanten behouden

Het is de droom van iedere marketeer: terugkerende loyale klanten die je opnieuw kunt activeren tot een aankoop. Kost veel minder moeite, en dus ook minder geld, dan het binnenhalen van een nieuwe klant die van niks moet worden overtuigd. Maar hoe groot is de loyaliteit van jouw klantenbestand? En heb jij wel in de gaten hoe loyaal jouw huidige klanten zijn? Wij bespreken een paar aandachtsgebieden om de loyaliteit van je klanten goed op waarde te schatten.

Tevreden = loyaal?

Het is nogal makkelijk om te stellen dat wanneer iemand tevreden is met jouw product of dienst dat ze ongetwijfeld terug zullen komen voor een nieuwe aankoop. Natuurlijk speelt de tevredenheid een rol, maar om dit één op één aan elkaar te koppelen gaat te ver. Een tevreden klant kan best naar een concurrent gaan. Tevredenheid is in dat opzicht een perceptie, en vooral, het is pas het begin op weg naar echte loyaliteit.

Klantervaring

We hebben het vaker benoemd, maar de klantervaring (customer experience) is cruciaal in het aankoopproces. Anders stapt een potentiële klant zo over naar een concurrent. En net als met tevredenheid geldt dat het een basisvoorwaarde is. De klantervaring moet op orde zijn, anders lopen ze weg. Een goede klantervaring is nog geen garantie voor een nieuw bezoekje voor weer een aankoop, alleen een reden om weg te blijven.

Doelgroep aanspreken

Het lijkt een vanzelfsprekendheid, maar jouw product of dienst moet er zijn in dienst van de klant. Dus moet je zorgen dat je jouw doelgroep aanspreekt, zeker degene die al iets hebben gekocht. En als jij alleen maar bezig bent te vernieuwen en de aandacht ergens anders op richt verlies je die potentiële loyale klant uit het oog. Dus zorg dat je bij alle opkomende ideeën bedenkt wat de klant ervan zou vinden.

De sleur van routine

Het proces tot de aankoop is vaak een gegeven, zeker als het heeft geleid tot een daadwerkelijke aankoop. Dan is het makkelijk om die routine vast te houden en er niks meer aan te doen. De kracht van succes is echter te blijven kijken naar mogelijke verbeteringen en nooit tevreden zijn. Dus kom uit de sleur van de routine en vraag je af waarom bepaalde dingen zo gaan als dat ze altijd zijn gegaan. Wellicht kom je tot nieuwe inzichten die de loyaliteit kunnen bevorderen.

Vergroot jouw loyaliteit

Als je meer uit je huidige klantenbestand wilt halen en niet al je budget uit wilt geven aan het binnenslepen van nieuwe klanten moet je kijken naar hoe je de loyaliteit kunt verbeteren. Wij helpen je graag te kijken naar aspecten die te lang onderbelicht zijn of waar ruimte ligt voor vernieuwingen. Dan helpen we jou aan meer loyale klanten. Benieuwd wat we voor je kunnen betekenen? Kom eens langs voor een kennismakingsgesprek om te zien waar jij heen wilt en hoe we jou het beste kunnen helpen.