Google Analytics 4: een vloek of een zegen?

Het zal je vast niet ontgaan zijn: de Google Analytics UA properties zullen al redelijk snel niet meer worden voorzien van nieuwe data. Overstappen naar een nieuw analytics platform is de enige oplossing als je nieuwe data wil blijven verzamelen. Google Analytics 4 is nog geavanceerder bezig met zoekresultaten, dataverzameling, optimalisatie en vindbaarheid zodat jouw data-inzichten nog nauwkeuriger worden. Deze verbeteringen zijn niet de enige reden van de stap vooruit. Dankzij de veranderingen rondom de welbekende cookies kon Google Analytics UA niet meer mee naar de toekomst genomen worden. We horen verschillende meningen, maar wat betekent dit voor de online marketeers onder ons?

Google komt met opvallende voordelen

Ondanks dat we al veel twijfels hebben gehoord over de lay-out en de zichtbare data van Google Analytics 4, kunnen we niet ontkennen dat er wel degelijk veel voordelen zitten aan dit nieuwe analytics platform. 1 juli 2023 zal Google Analytics UA permanent worden verwijderd. Wanneer moet je dan overstappen? Hoe sneller, hoe beter. Na 1 jaar data verzamelen heb je namelijk een optimaal beeld van de stappen die je hebt gezet. En hoe eerder je daar komt, des te beter je kunt inspelen op de volledige data. We zetten hier onze conclusies voor je op een rijtje:

google analytics 4

Google Analytics 4 is slimmer dan Universal Analytics

Dankzij de artificial intelligence van Google en de blijvende ontwikkeling van machine learning, loopt Google Analytics 4 duidelijk voor op andere dataverzamelaars zoals Universal Analytics. Google Analytics 4 biedt meer nuttige inzichten en geeft voorspellingen aan voor de toekomst.

De koppeling met Google Ads is duidelijk verbeterd

Google Analytics 4 is in staat om trends de achterhalen en voorspellingen te doen voor de toekomst. Bedrijven die gebruik maken van Google Ads kunnen hier een groot voordeel uithalen. (Potentiële) doelgroepen komen helder in zicht waardoor advertenties beter aan zullen slaan en er veel betere remarketing ingezet kan worden.

Leadbased data maakt plaats voor event-based data

De basis voor dataverzameling is misschien wel het grootste verschil tussen Google Analytics 4 en Universal Analytics. Google Analytics 4 verzamelt data via events, terwijl Universal Analytics zich richt op leads. Events zijn enorm diverse gebeurtenissen op een website, zoals een sessiestart, scrollgedrag, gepersonaliseerde acties of het aanvragen van een afspraak.

Bouw je eigen doelgroep segmenten op

In tegenstelling tot Universal Analytics, kun je met Google Analytics 4 zeer gericht doelgroep segmenten opbouwen. Zo kun je heel eenvoudig doelgroepen filteren, uitsluiten of juist een focuspunt maken. De opties voor nauwkeurig gerichte advertenties vertonen worden hierdoor steeds uitgebreider. Zo haal jij als online marketeer veel meer uit je budget.

Moet ik echt nu al overstappen?

Het overstappen van Google Analytics UA naar versie 4 vereist enige inspanning en moeite. Niet getreurd, alles went. Zoals we al zeiden heeft het uitstellen van het gebruik van Google Analytics 4 geen voordelen en is het een nog geavanceerdere dataverzamelaar dan dat we al van Google gewend waren. Het is een goede stap in de richting voor het optimaliseren van jouw online marketing. Wil jij advies over de beste keuzes voor jou? Vraag dan een vrijblijvend adviesgesprek aan bij ons! Caramelo Media zet zich in voor jouw online succes.