Koopgedrag tijdens de coronacrisis

Koopgedrag coronacrisis

Hoe verandert het gedrag van mensen in tijden van crisis? De onzekerheid en angst die de coronacrisis met zich meebrengt is van invloed op hoe mensen handelen. Eerder gaven we al aan hoe je die angst en twijfel kon wegnemen om je marketing te bevorderen. Maar wat doet de crisis met het daadwerkelijke koopgedrag? Daar vertellen we je graag alles over.

Verandering in koopgedrag

De opkomst van de crisis ging  gepaard met behoorlijk wat veranderingen. In maatregelen, naleving maar ook in gedrag van mensen. En dat had ook zijn invloed op het koopgedrag. Uit Amerikaanse data blijkt dat er vijf verschillende fases waren in het koopgedrag.

Zo was er voor de uitbraak in februari nog niets aan de hand maar ging begin maart de koopbereidheid omhoog, ter voorbereiding op de situatie. Tijdens de uitbraak zo halverwege maart werd er een flinke piek geconstateerd in huishoudelijk uitgaven, wat verklaard kan worden door het hamsteren van mensen. Inmiddels zitten we in de fase dat er vooral online veel gekocht wordt vanwege de maatregelen en het uitgavepatroon hoger ligt op o.a. thuisartikelen. De laatste fase moeten we nog bereiken, want die gaat pas in na de crisis, wanneer alles weer normaal is en mensen weer aankopen gaan doen in fysieke winkels.

Merkrelevantie

De globale fasen waar het koopgedrag in verkeerde zijn redelijk logisch te verklaren, maar er zijn ook interessante ontwikkelingen die minder voor de hand liggen. Zo blijft de merkrelevantie gemiddeld, terwijl je misschien zou verwachten dat een bekend merk het risico op een aankoop kan verlagen omdat het zekerheid biedt. Toch maakt het mensen in deze tijd niet meer uit als anders of ze een bepaald merk aanschaffen.

Kans voor vernieuwing

Het veranderende koopgedrag biedt ook kansen. Misschien niet perse voor grote merken, maar wel voor vernieuwing. Waar er momenteel veel waarde wordt gehecht om aan het bekende vast te houden en dit niet te laten instorten, liggen er juist veel kansen op innovatief gebied. Innovatie en ambitie op nieuwe vlakken kan zorgen voor nieuwe mogelijkheden, want waarom zou je vasthouden aan het oude nu dat toch niet werkt? Online mogelijkheden uitzoeken zijn hier een goed voorbeeld van.

Aanpassen aan het koopgedrag

Het koopgedrag verandert naarmate de crisis verandert, maar de vraag blijft hoe je hier het beste op in kunt spelen. Waar merkrelevantie gelijk blijft lijkt vernieuwing een interessante mogelijkheid voor veel bedrijven. Wil jij graag bekijken wat jouw online mogelijkheden zijn? Dan helpen we jou daar graag bij. Neem gerust eens contact op om alle opties te bespreken, dan kijken we samen naar hoe we jouw bedrijf het beste kunnen laten aansluiten op het koopgedrag.

Koopgedrag coronacrisis
contact caramelo media

Bereik jouw doel. Met de juiste aanpak.

Heb je een vraag of wil je meer weten? Bel ons direct of stuur even een mailtje. We komen graag met jou in contact!

=