Hoe maak je content conversiegericht?

Bijna iedere ondernemer weet inmiddels dat content belangrijk is voor je bedrijf, bijvoorbeeld om gevonden te worden in Google of om de bezoekers van je website te laten weten hoeveel kennis van zaken je wel niet hebt. Maar uiteindelijk wil je van die bezoekers klanten maken. Dus moet je content ook conversies opleveren. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom bieden we bij deze een hulpsteuntje aan: de PAS-formule.

Formule voor gericht schrijven

Voordat je aan het schrijven van content begint is het handig om een structuur te hebben waar je naartoe wilt werken. Het geeft houvast, zorgt ervoor dat je to the point blijft en maakt het verzinnen van de briljante content net iets gemakkelijker. In de copywriting wereld is er een klassieker die je hiervoor kunt gebruiken: de PAS-formule. PAS staat hierin voor Problem, Agitate, Solve. Oftewel: probleem, opstoken, oplossen.

ProbleemConversiegerichte content

Het begin van je content draait volledig om het probleem van een potentiële klant. Dus niet om jouw product of bedrijf, maar om het probleem dat jouw product of bedrijf kan laten verdwijnen. De beleving van de klant staat hierin altijd centraal. Probeer hier zo direct mogelijk op in te spelen en het zo concreet mogelijk te maken. Geef de klant het idee dat jij precies weet hoe hij of zij zich voelt. Dat begrip zal je potentiële klant verder trekken in het verhaal dat je wilt vertellen. Duik dus dieper in de problemen van je bezoekers en kom tot de dieperliggende wens of angst die hieraan ten grondslag ligt.

Opstoken

Na het probleem komt agitate, vrij vertaald het opstoken van het probleem. Wanneer je weet waar de pijn zit van je doelgroep moet je dit gaan benadrukken. Zo creëer je namelijk nog meer behoefte en urgentie bij je bezoekers. Daarvoor speel je in op de emoties van je klanten, zonder dat je over de grens gaat en mensen afschrikt. Je schetst daarbij een situatie die kan ontstaan als klanten geen oplossing vinden voor hun probleem. Met deze stap laat je enerzijds zien dat je begrijpt waar klanten mee zitten maar stuur je ze ook nog meer richting de eindfase: jouw product of bedrijf als oplossing.

Oplossen

De PAS-formule wordt afgesloten met de link naar jouw bedrijf, namelijk de oplossing. Je hebt het probleem geschetst, de pijn benadrukt en nu ga je de klant helpen door een oplossing aan te bieden. Zo bied je klanten een positieve afloop van een tot noch toe enigszins vervelend verhaal. Door voorbeelden te geven dat jouw oplossing daadwerkelijk werkt (bijvoorbeeld door middel van testimonials) geef je bezoekers het gevoel dat jouw oplossing de enige is.

PAS content op jouw website

Wil jij ook content die conversiegericht is en niet iedere keer met je handen in het haar zitten om goede content te verzinnen? Gebruik dan de PAS-formule als houvast. Heb je hulp nodig om dit goed op te zetten? Dan gaan wij graag met je in gesprek om te zien hoe wij jouw content naar een hoger niveau kunnen tillen. Voor meer informatie of vragen over onze diensten kun je altijd contact met ons opnemen.