Content marketing voor lokale ondernemers

Steeds meer ondernemers hebben door dat je met slechts één communicatiekanaal de klant maar lastig aan je kunt binden. Verschillende kanalen moeten elkaar in deze tijd versterken en een effectieve content marketing strategie wordt hierin steeds belangrijker. Bij content marketing gaat het om het delen van jouw kennis, afgestemd op wat jouw doelgroep interessant vindt. Doe je dit goed, dan heeft dit vele voordelen voor een lokale ondernemer. Benieuwd welke dat zijn?

1. Het past altijd bij de onderneming

content marketing

Content marketing is er in verschillende vormen. Je kunt dit via traditionele offline media doen, maar ook online kun je nuttige informatie en kennis delen. Denk aan social media, video’s of blogs. Je hebt verschillende mogelijkheden om je content gratis dan wel betaald aan te bieden. Of je nu een groot bedrijf hebt of een lokale zelfstandige ondernemer bent, er is altijd een vorm van content marketing die goed bij het bedrijf past.

2. Je kunt klanten binden

Mensen zijn tegenwoordig beter geïnformeerd dan ooit en ze zijn actief op zoek naar goede informatie. Als je lokaal onderneemt, is het belangrijk om de lokale bevolking goed te leren kennen. Door vragen te stellen en goed naar hen te luisteren kun je erachter komen waar je doelgroep behoefte aan heeft. Vervolgens kun je jouw content hierop aanpassen, zodat je goede, voor de doelgroep relevante content biedt. Met content via het juiste kanaal, op het juiste moment en die de klant echt helpt, kun je klanten aan je binden.

3. Beter vindbaar via zoekmachines

Het staat voorop dat online content in eerste instantie wordt geschreven voor de doelgroep, niet voor de zoekmachine. Maar niet voor niets wordt vaak gezegd dat Google je beste vriend is. Wanneer je content schrijft die de juiste zoekwoorden bevat (woorden waarop de doelgroep naar informatie zoekt) kom je in de zoekresultaten van Google naar boven. Je bent dan dus zichtbaar op het juiste moment via het juiste kanaal. Als de geschreven content vervolgens een toegevoegde waarde is voor de doelgroep, zullen ze een langere tijd met je content doorbrengen. Voor Google ben je dan kennelijk relevant, dus wordt je hoger in de zoekresultaten weergegeven. Goede content marketing draagt dus bij aan een betere vindbaarheid via zoekmachines.

4. Reputatie en autoriteit

Waarschijnlijk ben je als ondernemer een expert op jouw vakgebied. Dan wil je natuurlijk dat mensen in je omgeving dit weten. Wanneer je regelmatig relevante content op verschillende kanalen publiceert, zal dit enorm helpen bij de reputatie en straal je autoriteit uit. Content marketing kan eraan bijdragen dat je op lokaal niveau als dé expert wordt gezien.

Aan de slag

Wil je ook aan de slag met content marketing? Caramelo Media denkt graag met je mee. Op basis van jouw doelen en doelgroep werken we een strategie uit en helpen we bij de uitvoering ervan. Neem dus gerust eens contact op, zodat we alle mogelijkheden kunnen bespreken.