Geheimen van verleiding: deel 2

In onze vorige blog hebben we je laten kennismaken met Robert Cialdini. Hij bedacht zes wetenschappelijk onderbouwde verleidingstechnieken uit de sociale psychologie, die je goed kunt toepassen op alle marketingactiviteiten die je doet. Met een paar slimme tips uit de sociale beïnvloeding kun je de aanzet tot actie verhogen. We legden je zijn technieken van wederkerigheid, commitment & consistentie en sociale bewijskracht eerder uit. Nu leggen we je de tweede drie technieken uit: autoriteit, schaarste en sympathie.

Autoriteit

Autoriteit is een van de zes beïnvloedingsprincipes die je kunt inzetten om meer bezoekers “ja” te laten zeggen. Heb je een specifiek product of dienst en weet je hier alles over? Laat een expert dan je verhaal vertellen. Vaak ben je dit zelf, dus vertel er meer over, want zo geef je potentiële klanten het vertrouwen dat ze bij jou op de goede weg zijn om de juiste keuze te maken. Klanten overtuigen is onzekerheden wegnemen. Laat dus zien wat je in huis hebt maar vertel wel eerst een zwak punt. Hierdoor krijg je meteen de aandacht en kom je ook geloofwaardiger en eerlijker over. Heb je eenmaal de aandacht van de bezoeker, dan kun je de voordelen uit de kast halen.

SchaarsteSchaarste

Het creëren van schaarste is een krachtig beïnvloedingswapen om de twijfelende klant over de streep te trekken. Als een product of dienst zeldzaam is of zeldzaam wordt, dan wordt het in de beleving meer waard. Door de schaarste op je product of dienst te benadrukken, heb je de aandacht en kun je inspelen op de angst van het verlies. Zo kun je jouw product of dienst tijdelijk, of alleen vandaag, goedkoper aanbieden. Gebruik het woord ’nieuw’ niet, maar leg het accent op wat de potentiële klant mist als hij jouw product of dienst niet koopt. Met een beperkte keuze en een tijdsdruk, zullen potentiële klanten sneller hun keuze maken die vaak in jouw voordeel uitpakt.

Sympathie

Hoe sympathiek ben jij? Praten mensen graag over je? Bezoekers zeggen het liefst “ja” tegen personen en bedrijven die ze kennen en graag mogen. Het gaat om aardig gevonden te worden en de gunfactor. Mensen hebben meer sympathie voor personen die ze kennen. Het is dus slim om je bestaande klanten te stimuleren hun ervaringen over jou te delen, op bijvoorbeeld je website en social media. Circa 70% laat zich beïnvloeden door meningen en ervaringen van vrienden en bekenden. Om de sympathie te verhogen kun je ook eens goed naar je ‘over ons’-pagina kijken. Dit is een typische pagina waar je het gezicht achter een bedrijf kan laten zien. Een langzame beslisser, die kiest op basis van emotie, is gevoelig voor wie er achter het bedrijf zit.

Kunnen we je helpen?

Caramelo Media kan je helpen om de zichtbaarheid, betrokkenheid en conversie van jouw bedrijf te verhogen. Kun je wel wat hulp gebruiken bij al je online marketingactiviteiten? Wij zijn een full-service bureau waar je alle online diensten onder één dak vindt. We helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op.