Geheimen van verleiding

Als ondernemer heb je waarschijnlijk een eigen website en beheers je daarnaast een aantal social media kanalen. Hoe kun je de conversies nog verhogen uit alle online marketingactiviteiten die je doet? Dat kan met een paar slimme tips uit de sociale beïnvloeding. Robert Cialdini wordt door vele marketeers op handen gedragen omdat hij wordt gezien als dé expert op het gebied van sociale beïnvloeding. Hij bedacht zes wetenschappelijk onderbouwde verleidingstechnieken uit de sociale psychologie, die ook nog eens goed toepasbaar zijn op alle online marketing activiteiten. Ken je zijn technieken niet? We leggen je de eerste drie technieken uit: wederkerigheid, commitment & consistentie en sociale bewijskracht.

Wederkerigheid

Bij wederkerigheid doe je eerst iets voor een ander, zonder dat je een tegenprestatie verwacht. Iemand die iets krijgt is sneller geneigd iets terug te doen, want diegene staat bij je in het krijt. Laat dus niet altijd de klant eerst initiatief nemen, want e-mailadressen, andere persoonlijke waardevolle gegevens en een conversie komen niet zomaar aanwaaien. Geef eens via social media een gratis tip weg en deel je kennis. Of geef een klein, relevant verrassend cadeautje weg. Daarbij laat je een sympathieke en goede indruk achter. Daarnaast is de kans groot dat je post wordt gezien, gedeeld, en dat er leuke reacties en specifieke vragen vanuit de potentiële klant ontstaan. Vervolgens kun jij proberen hier een conversie uit te halen.

Commitment & consistentie

Bij commitment & consistentie kun je de bezoeker stap voor stap verleiden tot een conversie. Als de potentiële klanten zich al hebben laten verleiden tot een kleine stap en een binding met je hebben, ze hebben bijvoorbeeld je Facebookpagina geliked, zijn ze eerder bereid om “ja” te zeggen op meer. Ze willen consistent gedrag vertonen. Wie A zegt moet ook B zeggen. De commitment kun je stapje voor stapje vergroten door hen je video te laten bekijken, je Facebookbericht te laten delen of hen je nieuwsbrief te laten downloaden. Langzaam werk je zo naar een conversie toe.

Sociale bewijskrachtReview

Sociale druk als beïnvloedingsmiddel is een van de krachtigste wapens om bezoekers te laten doen wat jij wilt dat ze doen. Want als iedereen iets doet, zal het wel goed zijn, toch? Maak het voor de bezoeker dus inzichtelijk wat anderen gedaan hebben. Heb je een webshop en wil je meer verkopen? Geef je klanten dan de kans om hun aankoop te beoordelen. De mening van anderen helpt potentiële klanten over de streep te trekken. Wil je dat website bezoekers je nieuwsbrief downloaden? Denk eens in getallen en toon hoeveel anderen hem of haar al zijn voorgegaan. Heb je zeer populaire producten in je webshop? Maak een top-5 van de meest bekeken of verkochte producten en plaats deze op social media of op je website. Lijstjes werken om de conversie te verhogen en het gedrag van anderen is hierin cruciaal.

Meer informatie?

Ben je benieuwd hoe we de conversie voor jouw bedrijf kunnen verhogen? Of ben je een startend of jong bedrijf en kun je wel wat extra hulp gebruiken bij je online marketing activiteiten? Caramelo Media is een full-service bureau waar je alle online diensten onder één dak vindt. We helpen je graag, dus neem gerust contact met ons op.