A/B-testen via Facebook

Heb jij wel eens een A/B-test gebruikt om je Facebookcampagne te optimaliseren? Effectief testen kan op verschillende manieren en daar zijn verschillende tools voor. Maar hoe richt je die test zo goed mogelijk in? We lopen graag de verschillende mogelijkheden langs om jouw resultaten via Facebook te verbeteren.

Waarom A/B-testen?

Laatst hebben we het gehad over het belang van testen voor de optimalisatie van je Social Media campagnes. Een van de manieren om te testen is A/B-testen, waarbij je kunt kijken welke advertentieversie het beste past bij jouw doelgroep. Zo kun je makkelijk variabelen naast elkaar leggen om te kijken welke het meeste resultaat oplevert. A/B-testen geeft je inzicht in de prestaties van je advertenties en geeft je de mogelijkheid om de beste content te maken.

Toolbar van Facebook

Binnen het advertentiebeheer van Facebook kun je zelf een A/B-test opzetten. Dit kan door middel van de toolbar waar je A/B-test bij campagnes al kunt selecteren. Vervolgens kun je een variabele selecteren die je wilt testen. De keuze is hierin uitgebreid, zoals bijvoorbeeld een A/B-test voor de locatie van je doelgroep tot de visuele aspecten van je advertentie of de verschillende plaatsingen die het Facebook-netwerk rijk is.

Dupliceren

Een andere optie is het dupliceren van de campagne, advertentieset of advertentie. Je kopieert eenvoudig en verandert een variabele. Snel en gemakkelijk. Nadat beide varianten gepubliceerd zijn kun je kijken hoe de tests verlopen. Deze manier van A/B-testen is zeer laagdrempelig en is prima te gebruiken voor het testen van kleine aanpassingen.

Experimenten

De derde manier is een uitgebreide functie die buiten het advertentiebeheer van Facebook valt. Via ‘Experimenten’ heb je namelijk meer mogelijkheden om de test specifieker te maken en de analyse geeft je een stuk meer inzicht. Je kunt hier namelijk aangeven welke statistiek belangrijk is voor de test en Facebook geeft aan hoe groot de testkracht is, dus hoeveel kans er is dat er een wezenlijk verschil te meten zal zijn. Daardoor weet je zeker dat je een interessante A/B-test klaar hebt staan.

Optimale A/B-test inrichten

Als je kiest voor A/B-testen bij het optimaliseren van je Facebookcampagne is het belangrijk om met een aantal dingen rekening te houden. Zo moet je testen op slechts één variabele, omdat je anders geen duidelijke conclusies aan de test kunt koppelen. Voor de analyse is het sowieso van belang om een hypothese op te stellen die makkelijk te meten is zodat je hier specifiek naar kunt kijken. Tenslotte moet je de test plannen en er een budget aan koppelen. Testen kan tot 30 dagen, maar Facebook zelf raadt vier dagen aan. Binnen die tijd zou er voldoende resultaat gemeten worden.

Klaar om te testen?

Wil jij meer resultaat halen uit je Facebookcampagne en ben je al volop aan het testen? Kijk dan eens naar de mogelijkheden van de A/B-test. De essentie is overal hetzelfde maar er zijn verschillende manieren met hun eigen voordelen. Benieuwd naar wat het jou kan opleveren? Wij kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden van jouw campagnes. Neem gerust eens contact op om kennis te maken of als je vragen hebt over jouw Social Media marketing.