5 fases van contentmarketing

Het is een belangrijk onderdeel van je marketingmix en bepaalt grotendeels hoe mensen jouw bedrijf zijn: je content. Het vertellen van jouw verhaal kan op verschillende manieren, van blogs tot video’s en complete whitepapers. Maar ga je ervoor zorgen dat het past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep aanspreekt? Daarvoor moet je stap voor stap werken aan goede content. We nemen je mee in de 5 fases van contentmarketing.

Onderzoek

Het begint uiteraard bij een goede strategie waarbij je bepaalt hoe en wat je wilt gaan doen. Daarbij is het belangrijk om je doelstellingen helder in kaart te brengen, maar ook goed onderzoek te doen naar je doelgroep. Analyseer het gedrag van je bezoekers, ga met je doelgroep in gesprek en ontdek wie jouw social media volgers eigenlijk zijn. Dat is de basis van jouw contentstrategie.

Creatie

Als de strategie helder is uiteengezet komt het aan op het maken van de content. Bedenk relevante onderwerpen die aansluiten op jouw doelgroep en waarin je jouw verhaal goed kunt vertellen. Belangrijke zaken om naar te kijken zijn interessante zoekwoorden maar ook de juiste vormen van content om te plaatsen. Uiteraard kun je dit allemaal verwerken in een contentkalender.

Plannen en publiceren

Dat brengt ons bij de volgende stap, namelijk die van plannen en publiceren. Hierbij moet je bepalen welke kanalen voor jou geschikt zijn. Alleen maar dingen op je website plaatsen is achterhaald, de kanalen moeten elkaar versterken. Dat doe je door je content ook aan te passen op het desbetreffende platform en te verwijzen naar je andere kanalen. De contentkalender geeft hier houvast.

Promoten

Het plaatsen is niet voldoende, want de volgende fase is die van promotie. Alles om jouw complete publiek te kunnen bereiken. Je kunt linkjes delen op je sociale media kanalen, zorgen dat je content goed gevonden wordt in Google en content delen via bijvoorbeeld nieuwsbrieven of e-mails. Belangrijk hierbij is ook dat je content makkelijk te delen is door mensen die het lezen, want zo ga je echt je bereik vergroten.

Analyseren

De laatste fase is die van evaluatie. Analyseer de resultaten met behulp van Google Analytics en de analysetools van o.a. Facebook en LinkedIn. Zo ga je achterhalen wat je content heeft opgeleverd en krijg je weer nieuwe input voor je strategie. Moet je aanpassen of juist doorpakken? De analyse geeft je antwoord op de vraag wat wel en niet werkt.

Jouw contentmarketing

Met deze gestructureerde manier van werken kun je jouw contentmarketing optimaal uitzetten. Weet je niet waar je moet beginnen of heb je hulp nodig bij het creëren van jouw content? Je kunt jouw contentmarketing bij ons uitbesteden. We kijken graag hoe we jou het beste kunnen helpen om verder te groeien. Kom eens langs voor een kennismaking, dan bespreken we jouw wensen.