Zomerreces: tijd voor je marketingplan

De zomer staat voor de deur en voor veel ondernemers betekent dat even tijd voor bezinning. Maar wat doe je in de zomertijd als de business enigszins stil komt te liggen. Tuurlijk kun je zelf even je rust pakken en opladen voor de komende periode, maar hoe ga je die periode aanpakken? Alle tijd om hier eens rustig over na te denken. Maar het moet wel iets opleveren, dus is de zomer het ideale moment voor het opstellen van je marketingplan.

Stap terug en evalueer

De eerste stap van een nieuw marketingplan? Even uitstappen uit de alsmaar doorgaande trein waar je als ondernemer in zit en kritisch om je heen kijken. Hoe lopen de zaken, wat doen de concurrenten en wat wil je doelgroep? Online marketing verandert continu, dus is het belangrijk af en toe te evalueren. Dat betekent ook kritisch naar jezelf kijken en knelpunten voor jezelf benoemen. Dan pas kun je echt aan iets nieuws beginnen.

Formuleer uitdagingen

Nadat je de tijd hebt genomen om alles en iedereen te analyseren is het weer tijd om vooruit te kijken. En daarvoor moet je de analyse omzetten in uitdagingen. Waar schort het nog aan in jouw bedrijf of waar liggen de groeimogelijkheden. Kritiek puntje van deze fase in het geheel is het durven keuzes te maken. Alles maar meenemen brengt je niet verder, je moet kijken waar de echte uitdaging ligt en daar vol voor gaan. En die uitdaging moet een doel worden, wat je uiteraard ook duidelijk moet formuleren.

Tijd voor een stappenplan

Nu het doel voor ogen is komt de praktische uitwerking van het geheel, want hoe ga je dat doel bereiken? Daarvoor is een stappenplan een handige tool. Bepaal hierin de strategie voor de komende periode en beschrijf hoe je dit vorm gaat geven. Uiteraard moet je hierbij ook naar kosten en evaluatiemomenten kijken, maar pas op dat je niet alleen maar bezig bent met het benoemen van details.

Draagvlak en implementatie

De structuur is neergezet, je weet waar je heen wilt en hoe je dat gaat doen. Maar dat doe je uiteraard niet alleen. Dus voordat de implementatie van start kan gaan moet je zorgen dat je draagvlak hebt. Jouw team moet helemaal in kunnen stappen in jouw bevindingen en werkwijze voordat het zin heeft om hier aan te beginnen. Dan wordt de implementatie een fluitje van een cent, want iedereen staat volledig achter het plan.

Hulp bij jouw marketingplan

Met het doorlopen van deze fases kun jij deze zomer een marketingplan opstellen waarmee de tweede helft van het jaar voor jouw bedrijf een groot succes wordt. Heb je hulp nodig om de juiste uitdagingen eruit te pakken of om de implementatie soepel te laten verlopen? Dan kun je altijd onze hulp inschakelen om mee te denken of het plan uit te voeren. Kom eens langs om kennis te maken dan bespreken we jouw situatie en waar je heen wilt.