Zo ga je tóch met marketing aan de slag!

Heb je een klein bedrijf en heb je zodoende geen marketeer in dienst of kun je er simpelweg geen in dienst nemen? Niets van je laten horen is in ieder geval geen optie. Een aantal marketingactiviteiten kun je zelf goed met je team oppakken. Maar hoe bepaal je wat je dan precies gaat doen? En hoe houd je dat ook goed vol?

Breng je talenten in kaart

Bepaal allereerst welke talenten jij en je collega’s al in huis hebben, voordat je met marketingactiviteiten aan de slag gaat. Breng de talenten in kaart en kijk welke activiteiten hierbij passen en dus realistisch zijn om op te pakken. Als iemand binnen de organisatie goed is met tekst, kan diegene periodiek gaan bloggen. Is iemand heel actief op social media of goed met video? Diegene zou hier meer mee kunnen doen. Continuïteit is echter heel belangrijk. Daarom is het belangrijk om te bekijken hoeveel tijd je echt iedere week aan marketing kunt besteden.

Vertel een verhaal

Waar staat je bedrijf precies voor? En wat wil je precies bereiken en vertellen aan de klant? Je hebt duidelijkheid nodig over de missie, kernwaarden en het onderscheidend vermogen van je bedrijf. Op die manier kun je een sterke boodschap vertellen richting potentiële klanten en is het ook makkelijker om aan de slag te gaan met marketing. Er komt dan een duidelijke leidraad in de (online) communicatie.

Maak een plan van aanpak

Ieder begin is lastig. Een plan van aanpak kan echter al enorm helpen. Door met het team vast te stellen wie wat gaat doen, op welke kanalen en wanneer, zorg je ervoor dat iedereen zich binnen het bedrijf verantwoordelijk voelt en dat duidelijke afspraken gemaakt en ook nagekomen worden. Door vervolgens van jezelf te laten horen als bedrijf ontvang je vanzelf feedback van volgers en potentiële klanten. Vervolgens kun je met je collega’s bespreken wat wel lukt, waarom bepaalde dingen niet lukken en hier op bijsturen in het plan van aanpak. Zeker als je een klein team hebt is het belangrijk om van deze momenten gebruik te maken, zodat je de marketingactiviteiten kunt uitbreiden en versterken.

Gebruik ondersteunende tools, probeer, ga onderuit en leer

Tools kunnen helpen om efficiënt om te gaan met de tijd die je aan marketing besteed. Ook dwing je jezelf op die manier om bewust wat tijd vrij te maken voor (online) marketing. Zo weet je zeker dat je het ook echt gaat doen en iets gaat plaatsen. Met Trello kun je gratis en eenvoudig je marketingactiviteiten organiseren. Maak hierin to-do listen aan, stel een contentkalender op en beheer al je projecten. Door vervaldatums aan je acties toe te voegen kun je jezelf en je team motiveren om ook echt aan de slag te gaan doen.  Het zal voor ieder bedrijf even zoeken zijn naar een vorm die werkt, maar ieder bedrijf is in staat om in enige mate de naamsbekendheid te vergroten en nieuwe klanten aan te trekken.

Kunnen we helpen?

Wil je marketingactiviteiten serieus oppakken maar heb je hiervoor zelf niet de kennis, middelen en tijd? Wij kunnen je helpen. Van het maken van een website tot aan doorgronde Facebookcampagnes dragen we graag ons steentje bij aan jouw online succes. Heb je een vraag of kunnen we je ergens mee helpen? Neem dan gerust contact met ons op zodat we alle mogelijkheden kunnen bespreken.