Weet jij wat jouw product voor een klant doet?

Weet jij waarom een klant iets bij jou koopt? En weet je ook écht waarom de klant dat koopt? De reden dat iemand jouw product of dienst koopt wordt vaak gezien vanuit het probleem dat door jouw hulp wordt opgelost. Maar waarom een product gekocht wordt verschilt vanuit het perspectief, het hangt er namelijk volledig vanaf waarom het wordt gebruikt. Wil jij écht weten waarom een klant bij jou komt en daar op in kunnen spelen? Dan moet je op zoek naar de customer job.

Doeleind

Waarom koopt iemand een auto met airbag? Omdat hij een veilige auto wilt, zou je zeggen. Maar de echte achterliggende reden is dat iemand wilt dat zijn gezin beschermd wordt tijdens het rijden. Dit verschil in perspectief krijg je als je kijkt vanuit het doel dat achter een aankoop zit.

Deze job to be done kan per persoon verschillen en er zijn er vaak meerdere per product of dienst. Zo kan het een functionele (hoe los ik dit op?) taak hebben, maar ook een sociale (hoe word ik gezien?) of emotionele (wat geeft mij een goed gevoel?) taak. En om jouw klant optimaal te bereiken moet je dus uitgaan van de taak die jouw product of dienst moet gaan uitvoeren.

Behoeften achterhalen

Om erachter te komen wat de taak is van jouw product of dienst voor je klanten kan een behoefteonderzoek je helpen. Je moet hierin opzoek gaan naar de motivatie achter het gedrag. De centrale gedachte hierbij is dat mensen geen producten of diensten kopen, maar middelen om vooruit te komen in hun leven. Je focust je dus op waar ze naartoe willen en het waarom van het klantprobleem.

Klantgerichte projecten

Het voordeel van echt weten wat je klanten drijft is dat je hier veel beter op in kunt spelen. Als je weet wat klanten als alternatieven zien voor jouw producten doordat je weet waarom ze dingen kopen kun je uitbreidingen maar ook marketingactiviteiten hierop aanpassen. Door echt te weten wat de taak van jouw product is voor een klant kun je deze behoefte veel beter vervullen. En dat levert klantgerichtere projecten op die jouw business vooruit helpen.

Hulp met het uitdiepen van je klant

Ben jij benieuwd waarom mensen echt voor jouw product kiezen of hoe je beter kunt inspelen op je klanten? Wij helpen je graag met het analyseren van je doelgroep en het bepalen van de juiste marketingstrategie. Zo weet jij echt waarom klanten bij jou komen en kun je nieuwe klanten voorzien in hun behoeften. Voor meer informatie of vragen kun je altijd vrijblijvend eens kennismaken om te zien wat we voor elkaar kunnen betekenen.