Scheidslijn tussen SEO en copywriting

Het zijn beide uitstekende manieren om klanten naar je toe te trekken, maar toch kunnen ze behoorlijk botsen: SEO en copywriting. Het is als ondernemer dan ook lastig om hier een goede balans in te vinden. Want kies je voor de uitstekende vindbaarheid van een SEO-tekst, of voor de informatieve en overtuigende teksten van een goede copywriting? Wij helpen je graag bij het bewaken van deze dunne scheidslijn.

Professionaliteit vs. vindbaarheid

SEO vs copywriting

Het is een aardig dilemma voor tekstschrijvers. Ga je voor de professionele uitstraling van je website met een zeer gedegen tekst die bezoekers overhaalt om voor jou te kiezen, of wil je een tekst die door Google wordt opgepikt en zo potentiële klanten naar je website leidt? Zo kan de spelling van een woord leiden tot een conflict. Als professioneel copywriter wil je uiteraard de correcte spelling om uit te stralen dat je weet waar je over praat. Maar de SEO-expert geeft aan dat de zoekresultaten op de ‘verkeerde’ spelling vele malen hoger ligt. Waar ga je dan voor? Professionaliteit of vindbaarheid?

Afwegen en meten

Uiteraard is er voor beide kanten wat te zeggen. Een zoekwoord op de juiste manier geschreven straalt wat uit naar je klanten, maar wordt mogelijk minder gevonden. Schrijf je het wel zoals iedereen het zoekt, krijg je de mensen naar je tekst, maar komt deze minder professioneel over. Uiteindelijk zit er vaak maar één ding op: testen. Wat weegt op welk moment zwaarder en vooral, welke gevolgen heeft het. Gaan mensen daadwerkelijk sneller van je website af als de tekst niet overtuigd? Of valt het allemaal wel mee. Evalueer en neem het mee in je volgende SEO vs. copywriting-dilemma.

Betrek de klant

Een andere uitstekende manier om de strijdbijl tussen beiden te begraven is het betrekken van de klant. Leg het dilemma voor aan je klant en benoem de voor- en nadelen van de keuze die gemaakt moet worden. Afhankelijk van zijn wensen kun je de knoop doorhakken. Dit zal onder meer van de branche en je positie hierin afhangen. Ben je expert op je vakgebied zal je eerder kiezen voor de juiste copywriting, terwijl een prijsjager meer waarde zal hechten aan toenemend zoekverkeer.

Hulp nodig bij je SEO of copywriting?

Wil jij de ultieme SEO-tekst of de perfecte copywriting voor op je website. Of je nu kiest voor verkeer of voor overtuiging, wij kunnen je helpen met het schrijven van de juiste teksten. Jouw online content is bij ons in goede handen. Voor meer informatie of vragen over jouw contentmarketing kun je altijd contact met ons opnemen.