Retargeting op Facebook

De grootste ergernis van online verkopers? Een grote hoeveelheid toevoegingen aan winkelmandje zonder uiteindelijke conversies. Uit onderzoek blijkt maarliefst 75% weg te klikken terwijl er producten in het winkelmandje klaarstaan om gekocht te worden. Hoe krijg je ze dan over die laatste drempel? Met behulp van retargeting. Zo kun je de twijfelaars die het winkelmandje vullen en wegklikken over de streep trekken door ze nogmaals mee te nemen in jouw merkbeleving. Facebook biedt de optimale mogelijkheid en wij leggen uit waar je op moet letten.

Kracht van segmenteren

Retargeting Facebook

Om een succesvolle retargeting-campagne op te zetten in Facebook moet je goed segmenteren. Dat kan op basis van gedrag op je website. Mensen die je website bezocht hebben kun je nieuwe content laten zien en bezoekers die het winkelwagentje al eens hebben gevuld kun je een directe advertentie met call to action sturen zodat ze worden gestimuleerd toch tot aankoop over te gaan. Er kan daarnaast ook gesegmenteerd worden op het tijdsbestek waarbinnen bezoekers op je website zijn geweest. Een van de belangrijkste functies in het segmenteren is misschien wel het uitsluiten. Want bezoekers die net iets hebben gekocht zullen niet blij worden van gelijk een nieuwe advertentie. Aan de andere kant kun je klanten die al een tijdje geleden niets gekocht hebben juist weer activeren.

Platformkeuze

Adverteren via Facebook is de meest voor de hand liggende keuze en heeft ook zijn voordelen, maar met het advertentiebeheer van Facebook kun je nog veel meer platformen inzetten. Zo kun je in hetzelfde beheersysteem ook advertenties op Instagram plaatsen, dat steeds verder groeit en waar de concurrentie lager is. Maar ook via Messenger en de Audience Networks, een netwerk van mobiele apps en sites die gekoppeld zijn aan Facebook, behoren tot de mogelijkheden. Alleen adverteren via Facebook is dus een gemiste kans, ook voor je retargeting!

A/B testen

Retargeting is een belangrijke manier om conversies binnen te halen via je online marketing. Een optimale campagne is hierbij dus vrij essentieel. Facebook heeft hiervoor een ondersteunende tool, waarmee je A/B-testen kunt uitvoeren. Daarmee kun je kijken wat het beste werkt voor jouw retargeting-campagne. Je kunt doelgroepen naast elkaar leggen, maar ook platforms vergelijken en advertenties uittesten. Een uitstekende mogelijkheid om jouw retargeting-campagne, en daarmee hopelijk ook de resultaten, te blijven verbeteren.

Privacyregeling

Heel belangrijk om rekening mee te houden bij het opzetten van je retargeting is de vernieuwde wet rondom privacy en gegevens bewaren. Zo moet je bij het verzamelen van data via een cookie op je website ervoor zorgen dat er expliciet toestemming wordt gevraagd. Anders mag je de bezoeker niet retargeten. Wil je de data uit je e-maildatabase gebruiken voor je retargeting? Dan moet je dat vermelden in je privacy policy. Als je in je campagne alleen maar mensen wilt bereiken die je Facebook-pagina volgen of liken hoef je geen toestemming te hebben, dat gaat via Facebook zelf.

Meer conversies behalen uit je Facebookmarketing?

Wil jij ook retargeting in gaan zetten om meer resultaten te behalen en die laatste mensen over de streep te trekken om het winkelwagentje daadwerkelijk af te rekenen? Wij helpen je graag met het opzetten en optimaliseren van je Facebookmarketing middels gerichte retargeting. Op deze manier kun jij je bezoekers weer een stapje verder krijgen in hun weg naar een aankoop. Voor meer informatie of vragen kun je altijd contact met ons opnemen.